TV-aksjonen på 1-2-3

Gjennom din menighet kan TV-aksjonen nå ut til enda flere. Her finner du et knippe ideer og hjelpemidler slik at dere kan være med å arrangere TV-aksjonen på 1-2-3.

1. Verv bøssebærere

Det er mange som ønsker å gå med bøsse for TV-aksjonen hvert år. Kan dere verve bøssebærere fra menigheten? Hva med å ha en vervestand i inngangspartiet etter gudstjenesten søndagen før aksjonsdagen? Eller hva med å sette opp en  vervestand utenfor nærbutikken eller et annet sted hvor folk ferdes? Da kan dere nå enda flere potensielle bøssebærere. Print ut og bruk dette verveskjemaet (pdf, 62 kb)! Du kan også kontakte Kirkens Nødhjelp i ditt fylke for å få tak i annet nyttig materiell.

2. Skap blest om TV-aksjonen

Det er mye man kan gjøre for å skape blest om aksjonen. Hva med å arrangere en konsert i kirka hvor menighetens egne musikalske krefter slår seg sammen med en artist i nærmiljøet? Det kan holdes en appell om aksjonen og inntekter fra konserten kan gå til TV-aksjonen. Møre bispedømme har laget en egen idébank (word) proppfull av smått og stort kirka kan gjøre både for å spre informasjon og samle inn penger. Husk at lokalavisa ofte er interessert når det skjer noe i lokalmiljøet som flere er opptatt av, så ikke nøl med å tipse avisa om det dere steller i stand.

Andre ting dere kan gjøre:

3. Marker TV-aksjonen i kirka

Bruk noe av gudstjenestemateriellet slik at samlinger søndag 19. oktober får et tydelig TV-aksjonspreg. Å ta opp kollekt til inntekt for TV-aksjonen er et enkelt, men samtidig stort bidrag til aksjonen. Og hva med å invitere migrantmenigheter eller representanter fra andre kirkesamfunn til en felles markering den dagen? Pengene fra aksjonen skal brukes på å skaffe rent vann til mennesker i Pakistan, Somalia, Afghanistan, Etiopia, Tanzania, Sudan, Sør-Sudan og Haiti. Hold en appell om å bli bøssebærer eller syng sanger om vann på alt fra eldretreff til babysang. Her er noen fakta om TV-aksjonen som kan være nyttig. Her er filmer dere kan vise.

Både Kirkens Nødhjelp og TV-aksjonens eget frivilligkorps har smått og stort på gang der du bor. Ta kontakt med oss hvis du vil stille krefter fra menigheten til disposisjon der det trengs mest.

«Hvert år er kirker og menigheter en viktig støtte for TV-aksjonen i sitt lokalmiljø, og i år er det virkelig «vår» aksjon! Vi håper dere vil bidra ved å ta opp kollekt til TV-aksjonen, verve bøssebærere og/eller organisere bøsseutdelingen på aksjonsdagen.»

Knut Refsdal, generalsekretær i Norges Kristne Råd og Helga Haugland Byfuglien, preses i Den norske kirke (les hele brevet i word