Enorme ødeleggelser etter stormen Ana

Minst 33 mennesker har omkommet og 100 000 er hjemløse etter at stormen Ana traff Malawi.

Flom-1.jpg

Lastebilen som ligger på hodet vitner om de voldsomme kreftene som var i sving da stormen Ana traff Chikwawa-distriktet. Foto: Håvard Hovdhaugen / Kirkens Nødhjelp.

Tirsdag 25. januar begynte vannet å strømme inn hos sjubarnsfaren Damison Chimkwawa i landsbyen Josam, i Chikwawa-distriktet i Malawi.

– Vi begynte å bære ut tingene fra huset vårt, til en kirke i nærheten, men rundt kl. 01.00 var flommen så intens at vi rett og slett ikke klarte å fortsette, forteller Damison.

Damison bor i et av de 84 100 hjemmene som er rammet av stormen Ana i Chikwawa-distriktet. Stormen traff Madagaskar, Mosambik og Malawi mandag 24. januar. Stormen hadde med seg et voldsomt regnvær som førte til flom mange steder.

– Vi har mistet nesten alt vi eide. Mat, klær og møbler er ødelagt, og vi kan ikke bo i huset vårt lenger. I tillegg ble maisåkeren vår vasket bort av flomvannet, forteller Damison.

Flom-10.jpg

Damison Chimkwawa og familien mistet nesten alt de eide i stormen Ana. Han bor i en av de 84 100 husholdningene som er rammet av stormen i Chikwawa-distriktet i Malawi. Foto: Håvard Hovdhaugen / Kirkens Nødhjelp.

Unntakstilstand i Malawi

Stormen Ana har så langt tatt livet av 33 mennesker i Malawi. I tillegg er 20 mennesker fortsatt savnet og 100 000 hjemløse.

I Malawi har myndighetene erklært unntakstilstand.

Håvard Hovdhaugen, Kirkens Nødhjelps landdirektør i Malawi, har besøkte de flomrammede områdene i Chikwawa-distriktet.

– Landsbyer er vasket vekk og hustak blåst av. Situasjonen er alarmerende, og mye verre enn flommen som rammet landet i 2019. Vi deler nå ut telt til folk som har mistet familiemedlemmer, hus og avlinger, sier Hovdhaugen.

I Malawi er 220 000 bønder rammet i seks distrikter og over 77 500 hektar med avlinger ødelagt.

– Årets avlinger med mais, ris og durra er vasket av gårde med flommen. Behovene for såfrø, gjødsel og plantevernmidler er enorme, sier Hovdhaugen.

FN forventer nå at stormen vil føre til store oversvømmelser som vil drive sårbare mennesker på flukt og ødelegge infrastrukturen i flere land.

Flom-12.jpg

Stormen førte med seg et voldsomt regnvær. Mange steder i Chikwawa-distriktet er veier og broer vasket bort av flomvann. Foto: Håvard Hovdhaugen / Kirkens Nødhjelp.

Kart 5.JPG

Dette kartet viser områdene i Malawi som ble rammet av stormen Ana. Hovedsakelig ble de sentrale og sørlige delene av landet rammet.

Kilde: Department Of Disaster Management Affairs (Malawi).

Publisert: