Ett år etter eksplosjonen i Libanon: Behovet er større enn noensinne

Ett år etter eksplosjonen i Beirut er situasjonen fortsatt kritisk. Halvparten av befolkningen lever i fattigdom. Kirkens Nødhjelp bidrar med viktig nødhjelp for mennesker i nød. Les mer om arbeidet vårt etter eksplosjonen.

MicrosoftTeams-image (1).png

NCA Response to Beirut Blast (pdf)

Eksplosjon, pandemi og økonomisk kollaps

- Halvparten av befolkningen lever i fattigdom, sykehus mangler strøm og det er umulig å få bensin. - Aldri før har så mange bedt om hjelp, sier Benedicte Næss Hafskjold, landdirektør i Kirkens Nødhjelp.

I august 2020 eksploderte 3000 tonn ammoniumnitrat ved et havnelager i Beirut, Libanon. Nesten 200 mennesker ble drept og 300 000 ble hjemløse. Ett år etter eksplosjonen er behovene større enn noensinne.

- I tillegg til de enorme skadene etter eksplosjonen, har pandemien og det økonomiske kollapset rammet Libanon hardt. Jeg har aldri opplevd at så mange mennesker ber om hjelp som nå. Folk mangler grunnleggende ting som mat, medisiner, hygieneartikler og sanitærprodukter, sier Hafskjold. Hun bor i Beirut og ble lettere skadet under eksplosjonen i fjor. Ingen trodde situasjonen kunne bli verre i Libanon. Det var hjerteskjærende å se at folk mistet alt de eide. I kjølvannet av eksplosjonen hjalp vi folk med å dekke helt grunnleggende behov. Vi ga folk ly, mat og distribuerte såpe og hygieneprodukter for å forhindre spredning av COVID-19 , sier Hafskjold.

Det er håp

- Det er forferdelig å se at situasjonen til folket i Libanon nå er enda verre enn for et år siden. Samtidig er det håp. Jeg har besøkt folk som mistet alt de eide i eksplosjonen, men som har nå fikk husene sine ombygd. Det er veldig givende å se, og det viser at noe fortsatt går i riktig retning, sier Hafskjold.

nca partner preparing for the distribution of kits to affected families- liten.jpg

Siden eksplosjonen har Kirkens Nødhjelp:

• rehabilitert 311 hjem, 5 skoler, 5 helsesentre, 1 sykehus og 17 forretningslokaler
  • delt ut 1908 matbokser og sunne, varme måltider til 644 familier
  • delt ut 9496 hygienepakker til kvinner