Kirkens Nødhjelp krever humanitær korridor i Gaza: – Uskyldige ofre må få hjelp

Kirkens Nødhjelp oppfordrer den norske regjeringen til å bruke sine kanaler inn mot alle ansvarlige til å legge press på en humanitær korridor til Gaza med livsnødvendig hjelp til sivilbefolkningen. Slik at det er mulig å komme inn med mat, vann og medisiner til uskyldige sivile.

Muren2.jpg

Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

– 2,3 millioner mennesker i Gaza har ikke noe sted å gjemme seg for bombene, det er ikke trygt noe sted. Situasjonen for sivilbefolkningen er horribel, der de uten noen form for sikkerhet venter på neste luftangrep. Uskyldige ofre må få hjelp, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

Antall drepte øker time for time, og alle grenser er stengt ut eller inn av Gaza.

– Den humanitære katastrofen blir bare større og større dersom det ikke åpnes en humanitær korridor nå. Den norske regjeringen må presse på internasjonalt for at FN og sivilsamfunnsorganisasjoner skal gis tilgang til å gi nødvendig hjelp til sivilbefolkningen i Gaza.

Det er nesten ikke drikkevann, mat eller strøm igjen i Gaza.

Publisert: