Kirkens Nødhjelp med respons etter jordskjelvene i Afghanistan

Mange tusen mennesker er omkommet, og hele landsbyer er jevnet med jorden etter flere jordskjelv i Herat i Afghanistan.

Herat Afghanistan.JPG
Foto: Abdul Maqsood Shakib / Kirkens Nødhjelp.

Søndag 15. oktober ble Herat i Afghanistan rammet av et nytt jordskjelv. Skjelvet hadde en styrke på 6,3. Mer enn 1300 personer er bekreftet omkommet og minst 1800 personer er skadd, ifølge OCHA.

– Mange av innbyggerne i Herat hadde akkurat begynt å vende tilbake til hjemmene sine, etter at de hadde sovet ute i flere dager, fordi de var redde for etterskjelv. Nå er mange tusen mennesker hjemløse, og vinteren nærmer deg, sier Margrethe Volden, seksjonsleder i Kirkens Nødhjelp.

Herat 3.JPG

I gang med respons

Kirkens Nødhjelp har satt i gang en respons for å hjelpe de rammede etter jordskjelvene i Herat, og har satt av én million kroner til øyeblikkelig hjelp.

– Gjennom lokale partnere er vi nå i gang med en respons i de berørte områdene. Vi deler ut mat, vann, medisiner, klær, solcellepaneler, hygiene-kit og telt til de rammede, sier Volden.

– I etterkant av slike jordskjelv sprer ofte vannbårne sykdommer seg raskt. For å forebygge dette setter vi opp vannrenseanlegg i de berørte områdene, sier Volden.

Herat 2.JPG

– Det siste Afghanistan trengte

Jordskjelvet søndag er det tredje siden det kraftige jordskjelv som rammet Herat 7. oktober. Hele landsbyer er jevnet med jorden og minst 19.250 personer er berørte av jordskjelvene.

– Landet ligger allerede med brukket rygg, og en naturkatastrofe som dette var det siste dette landet trengte, sier Volden.

Publisert: