Din bedrift forandrer samfunn

Vann, helse og levebrød

- Ser at det hjelper

Elever fra Stabekk og Asker videregående skoler har støttet Kirkens Nødhjelps prosjekter i mange år. En dag i året bruker de til innsamling av penger. I høst dro noen av elevene til Etiopia for å følge pengene.

Elevene har gitt penger til et prosjekt i Samre i Tigray, et prosjekt som omfatter både brønner og vannkanaler, jordbruk og skole mm. Tilbake på skolene skal elevene og lærerne som reiste, vise bilder og film og fortelle sine medelever om prosjektet og hva de har sett og opplevd.

– Dette er den beste tilbakemeldingen alle elevene kan få. Vi prøver å gjennomføre en slik reise hvert år, sier Håkon Strøm, skolekontakt i Kirkens Nødhjelp.

Helt nord i Etiopia ligger Tigray-regionen hvor Samre er ett av 35 distrikter. I 31 av Tigrays distrikter er det kartlagt at man ikke klarer å produsere nok mat til innbyggerne. I Tigray bor det cirka fire millioner mennesker, så mange blir jevnlig rammet av matvaremangel. Etiopiske myndigheter har erkjent at dette er et stort problem for menneskene som bor der, og for utviklingen i landet. Derfor har de i flere år hatt en storsatsning i regionen som Kirkens Nødhjelp og våre partnere også er en del av. Daler forvandles med steinurer, brønner og grøfter for å samle opp og nyttiggjøre regnet som faller i området.

Håkon Strøm har ansvar for å følge opp skolene som gir penger til Kirkens Nødhjelp. Han sier at det er spesielt viktig å få ungdommen med på laget.

- I tillegg til den økonomiske støtten synes vi i Kirkens Nødhjelp det er viktig at norske ungdommer får se og lære mer om verden utenfor Norge og Europa. At folk lever på helt andre måter enn oss under mye tøffere vilkår, ofte helt i nærkontakt med naturen, noe som mange i Norge nå ikke opplever lenger. I tillegg er det viktig å vise dem at vi også er like selv om vi bor i rike Norge og de i et land med stor fattigdom. Vi har alle våre problemer, gleder og drømmer. Folk er folk overalt, og vi er alle sammen like mye verdt, sier Strøm.

Josephine Oudmayer Simensen,
18 år fra Asker

– Jeg har fått en bedre forståelse for hvor mye det betyr at vi samler inn og gir penger. Nå er jeg kjempeivrig etter å dra tilbake til skolen og fortelle alle om hva jeg har sett og lært. Forhåpentligvis klarer jeg å gjøre dem like engasjerte som meg, for dette er en utrolig viktig sak. Jeg visste jo at dette var en viktig sak før jeg dro, men etter å ha møtt de menneskene som er blitt hjulpet av pengene vi samlet inn, er jeg enda mer overbevist.

Anne Karine Knutsen,
lærer Asker VGS

– Jeg er imponert over hvor stor forskjell en liten pengegave kan gjøre for en familie. I løpet av de siste dagene har jeg sett at selv små bidrag er til stor hjelp. Det gjorde inntrykk å møte fattige kvinner som får støtte til å produsere noe, og som gjennom arbeidet får styrket både selvfølelsen og statusen sin.

Josefine Andrea Aspens Janson,
18 år fra Stabekk

– Det er utrolig trist å se hvordan klimaendringer ødelegger for folk, og hvordan klimautslipp i Norge kan ha betydning for Etiopia. Det er fint å se at etiopierne er glade på tross av alle problemene de har. Menneskene her er så åpne, og jeg liker kulturen her. Jeg har lært mye om prosjektet, hvilken betydning det har for lokalsamfunnet, og hvordan det styrker kvinnenes stilling. Vi samler jo inn penger hjemme hvert år, men vi skjønner ikke helt hva pengene brukes til. Nå kan vi med egne øyne se hvordan pengene gjør en positiv forskjell her.