Spørsmål og svar

Fastgivertjenesten i Kirkens Nødhjelp

Spørsmål og svar

Spørsmål og svar

Kontakt oss gjerne på telefon 22 09 27 00 (mandag - fredag, kl. 09 - 15) eller e-post giver@kirkensnodhjelp.no dersom du ikke finner svar på spørsmålet ditt her.

Hvorfor skal jeg være fast giver?

  • Hver måned tilsvarer din støtte tilgang til rent vann for minst ett menneske livet ut!
  • Du sørger for at Kirkens Nødhjelp kan rykke raskt ut i katastrofesituasjoner
  • Du deltar i arbeidet for langsiktige bærekraftige utviklingsprosjekter
  • Du er med i det viktige arbeidet for å fjerne årsakene til fattigdom

Hva vil det si å være fast giver?

Som fast giver blir du automatisk trukket et valgt beløp på enten AvtaleGiro eller via din mobilregning, vanligvis én gang per måned. Som giver på AvtaleGiro mottar du nyhetsbrev per e-post, dersom vi har registrert denne, ca én gang per måned. Du mottar også KN-magasinet fire ganger i året og to giverbrev per år hvor du kan velge å gi et ekstra beløp dersom du ønsker dette. Man kan selvsagt reservere seg mot alle typer henvendelser. 

Som fast giver på SMS/mobil mottar du en SMS én gang per måned hvor du blir trukket valgt beløp. Denne SMSen inneholder også en historie fra felt med lenke til en side hvor du kan lese mer om vårt arbeid akkurat nå. 

Hvordan blir jeg fast giver på SMS?

Send LIV til 2426 og du blir trukket 200 kr/mnd på din mobilregning. Dersom du ønsker et annet beløp må du kontakte oss.

Når du er SMS-fast giver sender vi deg en SMS én gang pr.måned og samtidig trekkes du for beløpet. På neste telefonregning vil du se ditt trekk.

Hvordan blir jeg fast giver med trekk fra min bankkonto (Avtalegiro)?

Signer deg på nettsiden vår www.kirkensnodhjelp.no/fastgiver og signer en avtale med BankID.

Hvordan fungerer en Avtalegiroavtale?

Etter Avtalegiroavtalen er aktiv sender vi et trekk til din nettbank én gang i måneden. Det kan ta opptil 1-2 mnd før det første trekket dukker opp i din nettbank. Med mindre du har valgt en annen trekkdato er denne satt til den 20. hver måned.

Hvordan kan jeg endre beløpet?

For å endre beløpet permanent må du kontakte oss på giver@kirkensnodhjelp.no. Du kan endre beløpet en enkelt måned i din nettbank, men neste måned vil det avtalte beløpet dukke opp i din nettbank igjen.

Kan jeg ta en pause fra avtalen dersom jeg trenger det?

Ja, det kan du absolutt. Ta kontakt med oss og oppgi hvor lenge du ønsker å sette avtalen på pause så ordner vi dette. Du vil få en SMS måneden før avtalen kommer i gang igjen slik at du eventuelt kan forlenge pausen dersom du trenger dette. Avtaler som ikke blir betalt inn på i løpet av 12 måneder, vil stanses av oss for å holde administrasjonskostnader lave. 

Hvordan stopper jeg avtalen?

Du stopper din avtale ved å kontakte oss på giver@kirkensnodhjelp.no eller ringe oss på tlf 22 09 27 00. Oppgi navn eller givernummer så vi enkelt kan finne deg i vår database. 

Hvordan får jeg informasjon om hva jeg er med på som fast giver?

Du får en e-post eller sms én gang per måned hvor vi forteller om resultater av din støtte og andre historier fra felt. Fire ganger i året mottar du vårt magasin og to ganger i året sender vi deg et brev der du får muligheten til å gi et ekstra beløp dersom du ønsker dette. Kontakt oss gjerne på giver@kirkensnodhjelp.no eller tlf 22 09 27 00 dersom det er en kanal du ikke ønsker kommunikasjon gjennom så tilpasser vi oss etter ditt ønske.

Gir mine gaver meg rett til skattefradrag?

Ja, alle gaver til Kirkens Nødehjelp med samlet årlig verdi på over 500 kr gir rett til skattefradrag. Ved å oppgi ditt 11-siffrede fødselsnummer når du tegner avtalen eller i løpet av året vil du få skattefradrag. Det tryggeste er å oppgi personnummeret over telefon eller via post. Det anbefales ikke å sende på e-post. Kirkens Nødhjelp rapporterer årlig inn til Skattemyndighetene for gaver over 500 kr, som er grensen for å få skattefradrag. Alle i Norge som betaler skatt har rett på skattefradrag.

Hvordan endrer jeg kontonummer for min avtale?

Når du bytter kontonummer trenger vi en ny signatur fra deg. Dette kan gjøres via Bank ID på nett www.kirkensnodhjelp.no/fastgiver eller ved å kontakte oss, så sender vi deg et skjema til utfylling i posten.

Hvordan endrer jeg min informasjon hos dere?

Dersom du flytter, endrer e-postadresse, telefonnummer eller lignende er det fint om du tar kontakt slik at vi får registrert dette. Dersom du opplever at vi har mottatt din nye adresse eller telefonnummer uten at du selv har gitt beskjed, er dette fordi vi regelmessig mottar ny informasjon på givere i vår database fra Gule Sider. 

Hva menes med beløpsgrense på Avtalegiro?

En beløpsgrense er den månedlige grensen du tillater oss å trekke fra din konto. Denne må altid være høyere enn ønsket trekkbeløp for at vi skal kunne trekke deg, men vi vil aldri trekke deg mer enn avtalt beløp. Beløpsgrensen endrer du selv i din nettbank ved behov. Dersom du har gitt oss beskjed om at du ønsker å heve ditt månedlige beløp må du også huske å heve beløpsgrensen i din nettbank dersom den er lavere enn ønsket trekkbeløp. Dersom ingen beløpsgrense er oppgitt vil Kirkens Nødhjelp sette denne til kr. 5.000 per måned for hver avtale. 

Kan jeg være sikker på at mine penger kommer frem til de som trenger det mest?

Ettersom Kirkens Nødhjelp jobber med lokale partnerorganiasjoner kjenner vi behovene i de områdene vi arbeider. På denne måten kan vi bruke vår ekspertise og kompetanse der behovene er størst for lokalsamfunnet.

I tillegg har Kirkens Nødhjelp, som en profesjonell organisasjon, et system for rapportering og oppfølging av midlene som gjør at pengene kommer frem til de som trenger det og ikke forsvinner på veien. Derfor er også en andel av våre midler brukt til administrasjon, som for eksempel kan være midler til mennesker som jobber med økonomisk rapportering eller korrupsjon.

2018_Somalia_Garowe_Jilab leir_Halimo Mohamed_henter vann_2 (003).jpg

Tilbake