Spørsmål og svar

Fastgivertjenesten i Kirkens Nødhjelp

Spørsmål og svar

Spørsmål og svar

Kontakt gjerne Giverservice på telefon 22 09 27 00 (mandag - fredag, kl. 09 - 15) eller e-post giver@kirkensnodhjelp.no dersom du ikke finner svar på spørsmålet ditt her.

Hvorfor skal jeg være fast giver?

  • Hver måned tilsvarer din støtte tilgang til rent vann for minst ett menneske livet ut!
  • Du sørger for at Kirkens Nødhjelp kan rykke raskt ut i katastrofesituasjoner
  • Du deltar i arbeidet for langsiktige, bærekraftige utviklingsprosjekter
  • Du er med i det viktige arbeidet med å fjerne årsakene til fattigdom

Hva innebærer det å være fast giver?

Som fast giver blir du automatisk trukket et valgt beløp enten via VIPPS, mobilregningen eller gjennom AvtaleGiro, vanligvis én gang per måned. Som giver på AvtaleGiro mottar du nyhetsbrev per e-post, dersom vi har registrert denne, ca én gang per måned. Du mottar også KN-magasinet fire ganger i året og to giverbrev per år hvor du kan velge å gi et ekstra beløp dersom du ønsker dette. Man kan selvsagt reservere seg mot alle typer henvendelser ved å kontakte Giverservice. 

Som fast giver på SMS/mobil mottar du en SMS én gang per måned hvor du blir trukket valgt beløp. Denne SMSen inneholder også en historie fra felt med lenke til en side der du kan lese mer om vårt arbeid akkurat nå. 

Hvordan blir jeg fast giver med trekk fra min bankkonto (Avtalegiro)?

Tegn avtalen på nettsiden vår www.kirkensnodhjelp.no/fastgiver og signér med BankID.

Hvordan fungerer en Avtalegiro?

Etter du har tegnet avtalen på nett og Avtalegiroen er aktiv, sender vi et trekk til din nettbank én gang per måned. Det kan ta opptil to uker før det første trekket dukker opp i din nettbank. Med mindre du har valgt en annen trekkdato er denne satt til den 20. hver måned.

Hva menes med beløpsgrense på Avtalegiro?

En beløpsgrense eksisterer for din egen sikkerhet, og er den øvre grensen for hva du tillater noen å trekke fra din konto per måned. Beløpsgrensen må dermed alltid være høyere enn ønsket trekkbeløp for at betalingen skal gå gjennom, og denne endrer du selv i din nettbank ved behov. Vi vil aldri trekke deg mer enn avtalt beløp. Dersom du har gitt oss beskjed om at du ønsker å heve ditt månedlige beløp må du også huske å heve beløpsgrensen i din nettbank dersom den er lavere enn ønsket trekkbeløp. Dersom ingen beløpsgrense er oppgitt vil Kirkens Nødhjelp sette denne til kr. 5.000 per måned for hver avtale. 

Hvordan kan jeg endre beløpet jeg vil gi?

For å endre beløpet for alle fremtidige innbetalinger, kan du kontakte oss på giver@kirkensnodhjelp.no og oppgi navn/givernummer samt beløp du ønsker å gi fremover. Deretter ordner vi resten. Du kan endre beløpet en enkelt måned i din nettbank, men neste måned vil det avtalte beløpet dukke opp i din nettbank igjen.

Kan jeg ta en pause fra avtalen dersom jeg trenger det?

Ja, det kan du absolutt. Ta kontakt med oss og oppgi hvor lenge du ønsker å sette avtalen på pause så ordner vi dette. Du vil få en SMS måneden før avtalen kommer i gang igjen slik at du eventuelt kan forlenge pausen dersom du trenger dette. Avtaler som ikke blir betalt inn på i løpet av 12 måneder, vil stanses av oss for å holde administrasjonskostnader lave. 

Hvordan stopper jeg avtalen?

Du stopper din avtale ved å kontakte oss på giver@kirkensnodhjelp.no eller ringe oss på tlf 22 09 27 00. Oppgi navn eller givernummer så vi enkelt kan finne deg i vår database. 

Hvordan blir jeg fast giver på SMS?

Send LIV til 2426 og du blir trukket 250 kr/mnd på din mobilregning. Dersom du ønsker et annet beløp må du kontakte oss.

Når du er fast giver på SMS sender vi deg en SMS én gang pr.måned og samtidig trekkes du for beløpet. På neste telefonregning vil du se ditt trekk.

Hvordan avslutter jeg det faste SMS-trekket?

Send STOPPLIV til 2474 for å avslutte ditt månedlige SMS-trekk. Merk at dette kun gjelder dersom du har SMS-avtale.

Hvordan kan jeg gjøre endringer på VIPPS-avtalen min?

For å endre beløpet eller trekkdato må du kontakte oss på giver@kirkensnodhjelp.no eller ringe oss på tlf 22 09 27 00.

Hvordan avslutter jeg som fast giver på VIPPS?

Du stopper din støtte på VIPPS ved å kontakte oss på giver@kirkensnodhjelp.no eller ringe oss på tlf 22 09 27 00. Oppgi navn så vi enkelt kan finne deg i vår database. 

Hvordan får jeg informasjon om hva jeg er med på som fast giver?

Du får en e-post eller sms én gang per måned hvor vi forteller om resultater av din støtte og andre historier fra felt. Fire ganger i året mottar du vårt magasin, og to ganger i året sender vi deg et brev der du får muligheten til å gi et ekstra beløp dersom du ønsker dette. Kontakt oss gjerne på giver@kirkensnodhjelp.no eller tlf 22 09 27 00 dersom du ønsker å oppgi preferanser for kommunikasjonskanal, så tilpasser vi dette etter ditt ønske.

Gir mine gaver meg rett til skattefradrag?

Ja, alle gaver til Kirkens Nødehjelp med samlet årlig verdi på over 500 kr gir rett til skattefradrag. Ved å oppgi ditt 11-siffrede fødselsnummer når du tegner avtalen eller i løpet av året vil du få skattefradrag. Det tryggeste er å oppgi personnummeret over telefon eller via post. Det anbefales ikke å sende på e-post. Kirkens Nødhjelp rapporterer årlig inn til Skattemyndighetene for gaver over 500 kr, som er grensen for å få skattefradrag. Alle i Norge som betaler skatt har rett på skattefradrag.

Hvordan endrer jeg kontonummer for min avtale?

Når du bytter kontonummer eller bank trenger vi at du signerer en ny avtale og dermed gir oss fullmakt til å fortsette å trekke deg. Dette gjøres enklest via Bank ID på nett www.kirkensnodhjelp.no/fastgiver ved at du tegner er ny avtale (da sletter vi automatisk den gamle). Du kan eventuelt kontakte oss, så sender vi deg et skjema til utfylling i posten.

Hvordan endrer jeg informasjon dere har lagret om meg?

Dersom du flytter, endrer e-postadresse, telefonnummer eller lignende er det fint om du tar kontakt slik at vi får registrert dette. Dersom du opplever at vi har mottatt din nye adresse eller telefonnummer uten at du selv har gitt beskjed, er dette fordi vi regelmessig mottar ny informasjon tilhørende givere i vår database fra Gule Sider. 

Kan jeg være sikker på at mine penger kommer frem til de som trenger det mest?

Ettersom Kirkens Nødhjelp jobber med lokale partnerorganiasjoner kjenner vi behovene i de områdene vi arbeider. På denne måten kan vi bruke vår ekspertise og kompetanse der behovene er størst for lokalsamfunnet.

I tillegg har Kirkens Nødhjelp, som en profesjonell organisasjon, et system for rapportering og oppfølging av midlene som gjør at pengene kommer frem til de som trenger det og ikke forsvinner på veien. Derfor er også en andel av våre midler brukt til administrasjon, som for eksempel kan være midler til mennesker som jobber med økonomisk rapportering eller korrupsjon.

Hvordan kan jeg få flere til å bidra?

Vi setter stor pris på alle som ønsker å spre ordet om vår fast giver ordning. Vi har blant annet en side der man kan laste ned annonser og inkludere disse i lokalaviser og i andre forum etter ønske. Siden finner du her.

Tilbake