Dette var du med på i koronaåret

Med din støtte sørget våre heltemodige og innovative medarbeidere og partnere over hele verden for at 2020 ble nok et rekordår. Se resultatene – og møt tre av våre helter!

VANN – OG RETTIGHETER: Sammen forandret vi alt for 1,4 millioner mennesker som fikk bærekraftig tilgang til rent vann. Og dette er bare noen av resultatene fra pandemiåret 2020. Bli med verden rundt og se hvordan du har vært med å forandre verden!

Til tross for covid-19, har våre kollegaer i landene vi jobber levert fantastiske resultater i 2020. Selv om grenser har vært stengt og det har vært lange nedstengninger av lokalsamfunn, har vi nådd ut med hjelp fordi vi er på bakken og jobber sammen med partnere.

Rent vann og håndvask

MALAWI: Til tross for at Malawi ble svært hardt rammet av den andre koronabølgen, har Daisy Katsoka og kollegaene sørget for rent vann til 20.000 husstander. FOTO: Francis Botha

–  Vi har greid å sørge for rent vann til 20.000 husstander under pandemien, det synes jeg er utrolig bra, sier 27 år gamle Daisy Katsoka, vår vannmedarbeider i Malawi.

Malawi har vært hardt rammet av covid-19, og myndighetene har gravd massegraver for å klare å begrave alle.

–  Det har vært utrolig utfordrende, og spesielt vanskelig har det jo vært at vi ikke har kommet oss ut i felt, sier hun.

Men hun har stått på for å sørge for utdeling av masker, håndsprit og for å bygge provisoriske vaskeservanter for håndvask.

– Vi har faktisk hatt opplæring med en rekke bønder i hvordan de kan bygge sin egen håndvask, så nå har de aller fleste en slik stasjon utenfor toalettet sitt, forteller hun.

Hun forteller at året med korona har vært utrolig travelt og at de ble veldig bekymret da to ministere døde av covid-19.

–  Da ble vi for alvor bekymret og flere testet også positivt på kontoret. Vi har ikke et godt helsetilbud i Malawi, så eneste alternativ var å bli sendt på et isolasjonssenter. Derfor var vi veldig nøye med forebyggende tiltak.

Hun forteller at moren hennes mistet jobben som følge av pandemien, og hun ser at flere har fått økonomiske utfordringer.

– Derfor har det vært så viktig å kunne hjelpe. Spesielt bøndene som står i en vanskelig situasjon.

Ved å sørge for rent vann til 20.000 husstander har mange fått hjelp.

–  Vi har satt opp to vannstasjoner. Én på et senter for småbarn og én til lokalbefolkningen i nærområdet. De drives nå av solcellepanel, forteller hun optimistisk.

Før hadde de kun skittent vann og de hadde store helseutfordringer forbundet med det utrygge vannet.

–  At vi har fått til dette i pandemien, blir jeg ekstra stolt av, avslutter hun.

Nådd sju millioner

ETIOPIA: Beza Bekele Belihu og kollegaene hennes skulle egentlig hjelpe rundt én million etiopiere i 2020. Pandemien tvang dem til å kaste seg rundt og tenkte nytt. Det resulterte i at de nådde ut til sju millioner med informasjons- og holdningskampanjer gjennom sosiale medier, pressen og ulike telefontjenester. FOTO: Hilina Abebe/Kirkens Nødhjelp

– Jeg ble helt ødelagt av å se på det som skjedde med landet mitt og at jeg som humanitærarbeider ikke kunne hjelpe. Det gjorde så vondt at vi ikke kunne hjelpe sårbare jenter og kvinner, og at prosjekter ble enten stoppet eller lagt ned, sier 43 år gamle Beza Bekele Belihu, som er ansvarlig for vårt program som forebygger kjønnsbasert vold i Etiopia.

Da pandemien rammet Etiopia, ble det umulig for Beza å reise rundt, samarbeide tett med partnere eller hjelper kvinner og jenter i kampen mot omskjæring, barneekteskap og vold slik hun pleier.

– Jeg var så frustrert. Skoler ble stengt og jeg visste at dette ikke kom til å gå bra, forteller hun.

Samtidig som pandemien rammet de mest sårbare hardt, ble hun og resten av familien hennes smittet av koronaviruset. På jobben opplevde hun å miste en kjær kollega.

–  Å miste en kollega var så trist og gjorde noe med oss alle. Vi har verken godt helsetilbud eller medisinene vi trenger her, så alt vi kunne gjøre var å spise sunt og ta vare på oss selv.  

Men i stedet for å stå på sidelinjen i pandemien, bestemte Beza og teamet hennes seg for å snu hver stein for å hjelpe.

–  Vanligvis har vi opplæring, forebyggende arbeid, seminarer og store foredrag og møter for å forebygge kjønnsbasert vold. Siden det var umulig å samle mer enn fem, måtte vi tenke helt nytt, forteller hun.

Kirkens Nødhjelp i Etiopia har fra før brukt media som en informasjonskanal, men nå bestemte de seg for å prøve å nå enda flere. I tillegg brukte de sosiale medier og opprettet egne grupper på meldingstjenesten Telegram. Til vanlig når de en million, men etter å ha tenkt nytt, nådde de sju millioner kvinner og jenter.

–  Vi har sendt ut informasjon om hvordan man skal forebygge både covid-19 og kjønnsbasert vold. Vi har hatt med alt fra fagpersoner til religiøse ledere i media. Jeg er virkelig stolt av at vi har greid å nå ut til så mange ved å tenke helt nytt.

I tillegg til informasjonsarbeid, har de delt ut munnbind, håndsprit og såper til kvinner og jenter.

Stolt av responsen

TALL: Så mange – og enda flere – har fått hjelp som redder og forandrer liv takket være vår felles innsats.

–  Nedstengningen har vært det aller verste. Da ble det umulig å nå frem med hjelp, sier 29 år gamle George Saade, som er ansvarlig for Kirkens Nødhjelps arbeid med vann, sanitær og hygiene. Han er også ansvarlig for rehabilitering av boliger i Libanon.

Libanon hadde fra før store utfordringer, som økonomisk krise og covid-19, da en eksplosjon rammet hovedstaden Beirut i august i fjor. Eksplosjonen førte også til en ny bølge av covid-19 og enda mer nedstengning.

–  Arbeidet vårt stoppet brått da myndighetene besluttet nedstengning. Det gjorde det vanskelig å dele ut mat og fortsette med rehabiliteringen etter eksplosjonen, bevege oss rundt eller jobbe forebyggende med koronatiltak, forteller han.

Han forteller videre at de har gjort flere grep for å nå ut med hjelp. Blant annet ved å følge opp partnere enda tettere enn tidligere. Som telefoner hver dag, rapporteringer og jevnlige oppdateringer.

–  Vi har fått på plass enda bedre rutiner for rapportering og oppfølging nå som vi ikke har møtt hverandre fysisk.

Samtidig har våre medarbeidere og partnere i Libanon trappet opp covid-arbeidet med utdeling av hygieneartikler og sørget for rent vann.

–  Jeg er stolt av hva vi får til sammen, sier George.

Tusen takk!

Din månedlige støtte kan kanskje føles som en dråpe i havet, men som fast giver forandrer du verden – for ett menneske om gangen. Bak alle de store tallene skjuler det seg ikke bare enkeltmennesker som har fått liv og håp – men også givere som deg, som valgte å strekke ut en hjelpende hånd da krisen rammet oss alle.

Tusen takk for at vi fortsatt kan regne med deg!