Flom i Myanmar

30. juli inntraff syklonen Komen, Myanmar. Med seg bragte den enorme ødeleggelser og flom. Over 1.5 millioner mennesker ble berørt av flommen og 132 døde som en følge av katastrofen.

Over 4 millioner dekar med åker ble oversvømt med vann, og i noen distrikter sies det at det var den verste flommen på 50 år. Kirkens Nødhjelp jobbet på bakken gjennom partnere med å gi nødhjelp.

Onsdag 5. august hadde Kirkens Nødhjelp nådd 18 000 rammede med nødhjelp som vann, mat og andre nødvendige ting som støvler. Hovedfokus for innsatsen var Rakhine, Bago og deltaområdet Ayeyarwady.

En halv million ødelagte hus

En mor og hennes barn på vei ut av et av de flomrammede områdene i Myanmar. Foto:Kirkens Nødhjelp.
En mor og hennes barn på vei ut av et av de flomrammede områdene i Myanmar. Foto: Caren Babtist Convention / Kirkens Nødhjelp.

Størsteparten av de rammede har nå returnert til sine hjem etter at vannet har trukket seg tilbake i de fleste områder. Flommen beskadiget nærmere en halv million hus og nesten 40.000 hus ble totalt ødelagt mens flommen stod på.

Støtt vårt arbeid med å skaffe rent vann til mennesker i nød!