Evas sterke møte med Malawi

Møtet med malawiske Tione har satt varige spor i Eva Weel Skram.

I høst reiste artisten Eva Weel Skram til Malawi for å se på arbeidet Kirkens Nødhjelp gjør for å bedre landets mødre- og barnehelse.

Du kan redde liv hver måned.
Send sms LIV til 2426 (200 kr/mnd)

De siste årene har mødre- og spedbarnsdødeligheten i Malawi gått betydelig ned. Men til tross for store fremskritt, dør fremdeles mange mødre og barn i forbindelse med fødsel i landet. På den malawiske landsbygda møtte Eva den gravide firebarnsmora Tione. Møtet mellom de to småbarnsmødrene ble helt spesielt.

- Sønnen ville ikke overlevd

Da Tione skulle føde første gang, ventet hun tvillinger. Komplikasjoner gjorde at det ene barnet døde like etter fødselen. Evas egne erfaringer gjorde at Tiones historie festet seg ekstra sterkt. For snart to år siden gikk Eva selv gjennom en lang og tøff fødsel, og det måtte hjelpemidler til for å forløse sønnen William.

Eva Weel Skram og Tione Msowoya. Foto: Kristin Morseth / Kirkens Nødhjelp.

– Sønnen min ville aldri overlevd om han var blitt født i Malawi. Det er så vanskelig å tenke på. Jeg har aldri tidligere tenkt over at det er farlig å føde, men møtet med disse kvinnene i Malawi fikk meg til å innse at det å føde fremdeles er det farligste en kvinne kan gjøre i livet, sier hun.

Du kan redde liv hver måned.
Send sms LIV til 2426 (200 kr/mnd)

– Jeg har heller ikke reflektert så mye under oppveksten over at det å være jente er annerledes enn å være gutt. Denne reisen har gjort meg mer bevisst på kvinners utfordringer. Jeg skal sørge for at sønnen min også får lære om dette når han blir større, lover Eva.

– Man må begynne der livet starter, da er mye gjort allerede.

– Der livet starter

Kirkens Nødhjelp samarbeider med trosbaserte aktører i landene de jobber i. Eva er ikke selv religiøs, men i Malawi fikk hun se hvor mye tro kan bety i en røff hverdag.

– Det var flott å se hvordan menneskene fant støtte i Gud. Jeg opplevde også at det at Kirkens Nødhjelp er en trosbasert organisasjon, utgjorde en stor forskjell. Jeg fikk så godt inntrykk av hvordan Kirkens Nødhjelp jobber med religiøse ledere for å endre holdninger til kvinnehelse og prevensjon, sier hun.

– Jeg er veldig imponert over den fantastiske jobben Kirkens Nødhjelp gjør for å få med kvinnene og gi dem en følelse av å være verdt noe. I dag får ikke kvinnene brukt ressursene sine i tilstrekkelig grad. Kultur er vanskelig å endre, men nettopp derfor mener jeg arbeidet med de religiøse lederne er så viktig for å oppnå holdningsendringer.

– Vi må alle hjelpe til

Fredag 22. desember skal Eva Weel Skram dele noen av sine erfaringer fra Malawi fra scenen i julekonserten Et barn er født på TV 2. Hun håper hun klarer å røre noen både musikalsk og menneskelig.

– Da jeg kom hjem fra Malawi, var jeg deppa og skamfull over å eie så mye og være så opptatt av materielle ting. Nå har jeg på en måte akseptert at det er urettferdig, og tenker heller på hva jeg kan gjøre for å bidra. Jeg håper at mitt engasjement for Kirkens Nødhjelp kan være en del av mitt bidrag, sier hun.

– Ser du denne konserten, håper jeg du ikke svitsjer over til et realityprogram, men heller sender den sms-en til Kirkens Nødhjelp. Skal vi skape endring, må vi alle hjelpe til, oppfordrer Eva, som selv har planlagt å gi sønnen fastgiver-avtale med Kirkens Nødhjelp i julegave i år.

Gi en gave

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned