Flyktnigeleire i Beograds parker

- Rett utenfor hotellet vi bor på, er det satt opp en teltleir som huser mellom 200 og 300 mennesker. Det er veldig spesielt, og trist, å se flyktningeleirer midt i en europeisk hovedstad, sier Kirkens Nødhjeps beredskapskoordinator Renata Ellingsen.

Renata Ellingsen møter flyktningene i Beograd.

I parken i den serbiske hovedstaden møtte hun i dag tidlig trebarnsfaren Mohammed fra Aleppo i Syria. Mohammed er ingeniør og ønsker å komme seg til Tyskland og få jobb der.

- Han har vært på flukt i tre uker, med kona og tre barn på 2, 5 og 7 år. De hatt en dramatisk reise, blant annet i en gummibåt med 70 passasjerer som kantret på Middelhavet. De greide å berge livet, men forteller at likene fløt i vannet. Nå sitter de bokstavelig på bar bakke i Beograd, sier Ellingsen.

I Beograd har parkene i sentrum blitt tatt i bruk som flyktningeleire. Foto: Danske Kirkens Nødhjelp.

Hun leder Kirkens Nødhjelps innsats for flyktningene som kommer til Serbia, og starter denne uka organisasjonens arbeid i den serbiske byen Preshevo, på grensen til Makedonia. Der vil Kirkens Nødhjelps oppgave være å sørge for trygge sanitærforhold og hygienearbeid blant flyktnigene. Den serbiske partnerorganisasjonen Philantropy har allerede delt ut mat, hygieneartikler og baby-pakker til 2500 flyktninger.

Største flyktningestrøm siden andre verdenskrig

Ellingsen er en av Kirkens Nødhjelps mest erfarne nødhjelpsarbeidere, og har arbeidet i store katastrofer både i Liberia, Syria, Irak og Nepal. Men en flyktningestrøm midt i Europa har hun aldri før blitt sendt til. Det er et spesielt oppdrag.

- Den største flyktningestrømmen siden andre verdenskrig blir med ett veldig synlig for oss, når parker og togstasjoner i europeiske hovedsteder blir til flyktningemottak. De kommer uten noe å sove i, eller på. Det er trist å se. Men det er samtidig oppløftende å høre flyktningene fortelle at serberne kommer med mat, melk og honning til barna.

Renata Ellingsen ved flyktningeleiren midt i Beograd.

FN's høykommissær for flyktninger ba mandag Kirkens Nødhjelp om å bidra med logistikk-hjelp og teknisk personell innen vann og sanitær. I løpet av uka sender Kirkens Nødhjelp flere fra beredskapsteamet til tre greske øyer i Middelhavet, der lokale kirker og klostre deler ut mat til flyktningene som kommer i land etter den farefulle ferden over Middelhavet.

- Den greskortodokse kirken, nonner og munker driver livreddende arbeid på strendene, og vi går nå inn i dette arbeidet for å styrke innsatsen, forteller Ellingsen.