Livets vanskeligste valg

Flyktningene fra krig og nød strømmer til Europa fra flere kanter. I Ungarn møter Internasjonale Kirkens Nødhjelp hver dag tusenvis av mennesker som har gått lang for å komme dit de er nå; På vent for en trygg og verdig hverdag.

7. september krysset 2000 mennesker grensen mellom Serbia og Ungarn. Mennesker går i uendelig rekker langs togsporene. Flere uker på vandring har ført dem til dit. Utmattede, og i behov for rent vann og mat.

Ahmed Shaiah har reist fra Syria med familien sin, i håp om en trygg hverdag.

Ahmed Shaiah har kommet fra Syria. Hans kone og syv barn bega seg ut på deres livs største, og viktigste reise. Veien gikk først fra Syria til Tyrkia. Der var hele familien samlet. Krigen og elendigheten i Syria, tvang dem til å reise. For barnas skyld.

I Tyrkia var de sammen med flere av familien. Onkler og tanter, kusiner og fettere. Hele slekta flyktet. I flyktningleiren i Tyrkia, måtte Ahmad ta et av sine livs vanskeligste valg. Skulle de bli, eller skulle de prøve å komme seg videre? Begi seg ut på en ferd med ukjente utfordringer, eller bli under de pressede forholdene i Tyrkia?

Ahmed Shaiah sammen med familien sin på grensen mellom Ungarn og Serbia.

Ahmed og konen måtte ta et valg. De overlot fem av barna med slektningene sine. Sammen med hans kone og to av barn, så de seg nødt til å bevege seg nordover i Europa. Målet er å komme til Sverige.

På grensen mellom Serbia og Ungarn møter Internasjonale Kirkens Nødhjelp Ahmed Shaiah og familien hans.

Nå har de klart å komme seg til Ungarn. Hvordan de kommer seg videre derfra, vet de ikke enda.

Internasjonale Kirkens Nødhjelp deler ut mat til flyktningene i Ungarn.

Internasjonale Kirkens Nødhjelp er på plass ved grenseovergangene i Ungarn. Her møter vi flyktningene etter en lang og utmattende ferd fra deres hjem. Vi møter de med rent vann, tepper, hygieneartikler og mat.

Gi en gave

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 0 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned
Akkurat nå er behovene for nødhjelp akutte i