Jordskjelvet i Syria har kastet landet ut i nok en humanitær katastrofe

– Folk vi møter har mistet familie, venner og alt de eier. Det er en helt fortvilet situasjon. Voksne menn gråter høyt på gaten, forteller Benedicte Næss Hafskjold, Kirkens Nødhjelps landdirektør fra Aleppo i Syria.

Natt til mandag 6. februar ble det sørøstlige Tyrkia og nordvestlige Syria rammet av et kraftig jordskjelv. Skjelvet hadde en styrke på 7,8.

Jordskjelvet er det dødeligste i verden på over ti år. I Syria er minst 8,8 millioner mennesker rammet av jordskjelvet, ifølge FN.

Sist oppdatert 20.2.2023

– Vanskelig å imøtekomme de enorme behovene

Kirkens Nødhjelp jobber nå i Aleppo, Latakia og Hama i Syria. Disse byene har mange internt fordrevne etter krigen i landet, og er av de hardest rammede etter jordskjelvet.

– Sammen med våre partnere har vi gått i gang med en akutt respons der vi sørger for mat, vann, hygieneartikler og tepper, men presset er stort og det er vanskelig å imøtekomme de enorme behovene vi ser, sier Hafskjold.

Hun har besøkt flere av områdene i Syria som er hardt rammet av skjelvet, og forteller hjerteskjærende historier fra bakken.

– Folk som har overlevd jordskjelvet viser en rørende omsorg og hjelper sine landsmenn. De er lutfattige, men kommer med mat, ulltepper og klær. De gir det lille de har, til de som har det enda verre, forteller Hafskjold.

Jordskjelvet førte til at hundretusener ble husløse over natten. Skoler, kirker, moskeer og forsamlingshus er nå fylt til bristepunktet. Men det finnes allikevel ikke nok plass til de som trenger tak over hodet, og mange må bo på åpen gate i minusgrader.

Syria 09.02.png

I Aleppo graver mennesker som med bare hender og kokekar. Foto: AP Photo/Omar Sanadiki.

Var sikker på at de skulle dø

Småbarnsmoren Rogina fra Syria mistet alt håp om å overleve jordskjelvet. Nå takker hun Gud for at hun og barna kom fra det med livet i behold.

– Vi lå og sov, da vi våknet av kraftig risting, ting som brast og steiner som ramlet ned. Vi skjønte ikke hva som skjedde. Vi mistet alt håp om å overleve og begynte å be, forteller småbarnsmor Rogina.

De løp ut i bare tøfler og pyjamas. Hun forteller at det var mye mennesker i gatene. At det regnet og var iskaldt. Hun og barna har nå søkt tilflukt i en kirke.

– Barna mine var så redde. Sønnen min kan fortsatt ikke sove, og spør hele tiden om noe vil gå i stykker eller falle ned. Vi er så redde, engstelige og slitne. Vi takker Gud for at vi overlevde, men våre tanker går til alle dem som har mistet noen, sier Rogina.

Syria 2023 jpg.jpg

Foto: OMAR HAJ KADOUR / AFP.

Dette gjør Kirkens Nødhjelp på bakken

Kirkens Nødhjelp har jobbet i Syria i over ti år. Sammen med våre partnere har vi tilstedeværelse i store deler av landet.

Vi deler i første omgang ut varme måltider, vann, varme tepper, madrasser, hygieneartikler og ladere til mobiltelefoner, slik at folk kan holde kontakt med hverandre. Vi gir også særlig omsorg og hjelp til barn.

Skoler, kirken og moskeer har åpnet dørene for mennesker som har mistet hjemmene sine.

I løpet av det første døgnet etter jordskjelvet var Kirkens Nødhjelp i gang med  nødhjelprespons i to av de hardest rammede byene i Syria. Dette kunne vi gjøre takket være innsamlede midler fra blant annet Fasteaksjonen.

– Takket være vårt katastrofefond kunne vi respondere umiddelbart. Dette er en ufattelig tragedie. Syria sto allerede i flere store kriser, og jordskjelvet rammet en befolkning som allerede levde under svært vanskelige forhold. Det er nå viktigere enn noen gang av vi er til stede i landet, sier Høybråten.

MicrosoftTeams-image.png

Det er spesielt viktig å ta vare på barn under katastrofer. Sammen med vår partner gir vi trygghet, varme og det mest nødvendige til de minste i Syria etter jordskjelvet. Foto: GOPA.

Publisert:

Gi livsviktig nødhjelp til jordskjelvrammede

Din støtte går der behovet er størst

Du kan gi uten å fylle ut opplysninger om deg selv, men legg gjerne inn e-postadresse og telefonnummer om vi kan få lov å kontakte deg av og til, for eksempel de gangene vi trenger akutt hjelp.

Fast månedlig betaling med:

eller
Gaven din kan gi 250 kr er nok til å gi 1 person personer varig tilgang til rent vann hver måned