Historier

– Fleire våpen skapar ikkje meir fred

Fader Alexi jobbar dagleg for fred i Syria. Han er overtyda om at freden til slutt vil vinne, men då han fekk høyre at Noreg no skal trene opp soldatar til å krige i heimlandet hans — då vart han sjokkert.

Etterlengtet brønn

Mens Etiopia er rammet av en alvorlig tørkekatastrofe kan innbyggerne i Gonta village i Gelana District glede seg over rent drikkevann fra en ny brønn støttet av Kirkens Nødhjelp

Godhetstyrannen

Leder av Bispemøtet, Helga Byfuglien, uttrykker seg sjelden i skarpeordelag. Hun ble derfor overrasket over at en budsjettkommentar omat man ikke måtte ta fra de fattige for å gi til de fattige, ble parert av enlandbruksminister på krigsstien.

Syr seg sterke og stolte

Stone Town, Zanzibar: Josefina Cornelio veit ikkje kven som skal pynte seg med skjørtet ho syr. Men ho veit at pengane ho tenar på salet skal leggast i ein stor metallkasse medtre hengelåsar.

Reint vatn med dugnadsarbeid

I Gonta i Etiopia har landsbybebuarane alliert seg for å nedkjempe øydelagde brønnpumper og ureint drikkevatn. Fleire stader i Etiopia jobbar folk gratis for å sikre seg sjølve og naboane tilgang til reint vatn i mange år framover.

Kyrkja sin korrupsjonsjeger

Angola er eitt av dei mest korrupte landa i verda. Studenten Suzana brukar all si ledige tid til å tale dei fattige si sak, og stille styresmaktene til ansvar.

Tørkekatastrofe i Etiopia

I Etiopias lavland håper tusenvis av bønder på regn, mens de frykter det verste. Ankober-regionen er blant de 146 hardest rammede. Manglede regn har frarøvet bønder deres avlinger og levebrød.

Kongos kjempe

Denis Mukwege snakker med oss der han beveger seg fra operasjonssal til sykesal. Døgnet har ikke nok timer for hans kamp for å redde kvinner som krigen i Øst-Kongo har ødelagt på bestialsk vis.

Jeg har en drøm

Lamis er omkranset av smil og latter fra moren og fra søsteren som leker i teltet. Den ti måneder gamle jenta og hennes søsken har bodd i flyktningleiren i knappe 20 dager, men setter pris på å være i El Rahme.

De dype sårene og den store styrken

- Verden må våkne opp og innse at den brutale virkeligheten i Kongo eksisterer nettopp fordi ingen går inn og sier stopp. Er det én ting denne turen har lært meg, er det at vi kan gjøre en forskjell, sier Gabrielle Leithaug.