Historier

Forandrer liv med et brek

Kirkens Nødhjelps julegeit er blitt en velkjent del av julehøytiden. De symbolske geitene under tusenvis av norske juletrær gir næring til sultrammede på Afrikas Horn og inntekter til fattige bønder i Zambia.

- Nå har jeg tid

Opptil fire ganger hver dag gikk Koite Ormalley (25) for å hente vann til familien sin. Hver dag og gjennom tre graviditeter gikk hun med 20 kilo på ryggen og fem kilo i hver hånd. Så boret Kirkens Nødhjelp en brønn i landsbyen hennes.

Et barn er født på flukt

Cecilie hadde ikke annet valg enn å ta med seg barna sine og flykte fra borgerkrigen i Sør-Sudan. Hennes yngste datter ble født på flukt. Nå er de i trygghet i flyktningleiren Don Bosco, hvor Kirkens Nødhjelp leverer nødhjelp, rent vann og trygge...

Vann forandrer alt

12 år gamle Agnes står opp før soloppgang. Hun går alene i en halvtime før hun møter noen hun kan ta følge med. Hun henter vann til familien sin, og bærer den tunge bøtta på hodet uten å fortrekke en mine. Hver eneste dag går hun i fem timer.

De livsviktige grønnsakene

Catarina Ramirez er takknemlig for grønnsakene som vokser i drivhuset. Støtten fra Kirkens Nødhjelp er grunnen til at hun kan gi døtrene næringsrik mat og viktig skolegang.

Fem tusen nye naboer

I Sør-Sudan sliter fattige småsamfunn med å ta imot store antall internflyktninger som har rømt fra kampene mellom regjeringsstyrker og opprørere. Kirkens Nødhjelp hjelper både flyktningene og samfunnene som tar imot dem.

Pumpe for livet

Midt i episenteret for den verste tørken på Afrikas Horn utgjør en enkel vannpumpe fra Kirkens Nødhjelp forskjellen på liv og død for storfamilien til Deqow Mohamed Ahmed.

Ønskebrønnen

Noen av oss kaster mynter i en brønn for at ønskene våre skal gå i oppfyllelse. For Tigist og familien hennes var brønnen i seg selv en drøm. Tilgang til rent vann har gitt Tigist helse, trygghet og tid til skole og lekser. Vann forandrer alt.