Kirkens Nødhjelps blogg

Desperate etter vann

Trebarnsmoren ble voldtatt og mishandlet på vei fra vannposten. Etterpå plukket hun opp vannkanna og gikk tilbake for å hente nytt vann. I Somalia er det nå en kamp som er viktigere enn alle andre – kampen om vanndråpene.

I Uusgure landsby 130 km fra Garowe får befolkningen vann fra borehullet som Kirkens Nødhjelp har bygget for TV-aksjonspenger.

For noen uker siden var jeg på reise i Somalia, for å følge opp Kirkens Nødhjelps prosjekter og partnere i Mogadishu og i Puntland. Menneskene jeg møtte og historiene jeg hørte har brent seg inn og kommer stadig tilbake, selv for en erfaren bistandsarbeider.

Jeg traff Halima som fortalte om sin desperate kamp for å skaffe vann til barna sine; Med en 20-liters vannkanne på hodet hadde hun gått de 6 kilometerne til nærmeste vannpost der hun var sikker på å finne rent drikkevann. På veien tilbake ble hun overfalt av to menn, mishandlet og voldtatt. «De tok fra meg alt jeg hadde av verdi og de tok fra meg æren og verdigheten min. Og i tillegg til alt dette var vannet som vi så desperat trengte rent ut av vannkanna. Jeg måtte gå tilbake til vannposten, hente nytt vann og bære det de 6 kilometerne tilbake hjem, der de tre barna mine ventet, tørste og varme».

Hva skal en si, hvordan kan man møte kvinner som står i en slik virkelighet?

Tre tapte regntider

Situasjonen i Somalia er kritisk. De siste tre regntidene har sviktet helt eller delvis og nå er alle ressursene brukt opp, og for mange er det allerede for seint.

I Somalia har 6,2 millioner mennesker behov for mathjelp, og for 3,2 millioner av disse er situasjonen allerede kritisk. Dette er mer enn halvparten av befolkningen i landet. 300.000 barn er i akutt fare for å sulte i hjel.

Tilfellene av kolera øker fra dag til dag, og bare i forrige uke ble det meldt om 270 dødsfall på grunn av kolera. Og antallet tilfeller øker fra dag til dag. Desperate mennesker drikker det vannet de får tak i og blir syke og dør.

Krisen i Somalia er en kombinasjon av ekstrem tørke og klimaendringer, kombinert med en langvarig konflikt som har ført til at mange har blitt internt fordrevne i landet.

Samtidig har Somalia for første gang på mange år en valgt regjering på plass med ambisjoner om å skape sikkerhet og trygghet for befolkningen. Med tørken som sprer seg og alle som er rammet er arbeidet de har foran seg, har det blitt så mye vanskeligere.

Titusener får vann

Kirkens Nødhjelp jobber med å sikre trygge vannforsyninger og tilgang til vann for befolkningen i Somalia, både nå i krisen gjennom kjøring av vann til de aller mest utsatte, og også mer langsiktig med vannforsyninger som kan tåle tørkeperioder. I 2016 sikret vi trykt vann til 56.000 mennesker i lokalsamfunn i Somalia. I denne krisen har jeg sett vannforsyninger som var anlagt for å gi trygt drikkevann til 4000 mennesker, som nå forsyner 4-5 ganger det antallet mennesker med vann. Folk går i timevis for å hente vann fordi deres egne vannkilder er tørket ut. Det sier noe om hvor desperat situasjonen er.

Del innlegget