Kirkens Nødhjelps blogg

Storm i sandhaug

Ophelie er 18 år. Hun står i en nedlagt kullgruve, med sort sand opp på anklene, og hakker med et grav for å finne kullrester. Jeg er på vei for å hilse på henne, men plutselig forsvinner sanda under meg. Jeg faller og sklir, heldigvis ikke mer enn en halvmeter. Rett ved leker sønnen på 2. Han hopper rundt mens mamma jobber.

Gruveområdet i Sør-Afrika som Ophelie til daglig besøker for å hente ut kull. Foto: Silje Ander / Kirkens Nødhjelp.

Ophelie er opprinnelig fra Mosambik, men kom til Sør-Afrika for tre måneder siden. Sammen med andre mødre kommer hun daglig til gruveområdet for å hente kull. De trenger det for å lage mat.

Ophelie er opprinnelig fra Mosambik, men kom til Sør-Afrika for tre måneder siden. Foto: Silje Ander / Kirkens Nødhjelp.

- På vinteren er det kaldt, da trenger vi enda mere kull for å holde varmen, forteller hun.

Det ligger timer med hardt, støvete og farlig arbeid bak maten og varmen familien trenger.

Nedlagt gruve fortsatt farlig

Gruveområdet ble forlatt av gruveselskapet for 30 år siden. I følge Sør-Afrikansk lov skal gruveselskapene rehabilitere gruveområdene etter endt virksomhet. Det skal ikke være farlig for mennesker å ferdes på gamle gruveområder. Men de sorte fjellene med kullrester er der fortsatt. På avstand ser de ufarlige ut. Husene er bygget tett på, nærmest oppå den forlatte gruven. Folk krysser over de sorte haugene, men de må passe seg. Sanda kan rase. Og noen steder tar den fyr. Jeg ser det selv; det ryker fra bakken, akkurat som om noen griller. Vi går og ser på noen store hull. Det ene hullet er rundt 4 meter bredt. Og det er mange meter rett ned. Jeg håper 2-åringen holder seg på trygg avstand, for det er ikke første gang et barn har falt ned i et hull i et nedlagt gruve og mistet livet.

Overrasket av sandstorm

Mens vi prater med Ophelie begynner det å blåse. Jeg skal til å ta video av vinden som drar med seg den sorte kullsanda og mørklegger alt, men jeg må bare knipe øynene igjen og putte hodet ned i t-skjorta mi. Konsentrere meg om å puste rolig og holde redselen for kullstøvet i sjakk. Når vinden løyer, ser jeg Ophelie knuge sønnens ansikt inntil sin egen kropp for å beskytte han fra kullstormen som nettopp omkranset oss.

De ansvarlige må overholde loven

Gruvevirksomhet er ikke bare risikofylt mens det pågår. Om ikke virksomheten avsluttes med å rehabilitere og sikre området og gjøre det mulig for lokalsamfunnet å bruke det på en trygg måte, utgjør gruvevirksomhet en fare for de som bor i nærheten i generasjoner. Dette er en av sakene Kirkens Nødhjelps partner i Sør-Afrika, Bench Marks Foundation, jobber med. De dokumenterer konsekvenser, sørger for å holde gruveselskapene ansvarlig og presser myndighetene til å implementere loven, som skal beskytte mennesker og miljø fra de negative konsekvensene.

Da vi forlater området hører jeg de taktfaste hakkene fra gravet til Ophelie. Og sønnen som hoster mens han leker i den sorte sanda.

Del innlegget