Kirkens Nødhjelps blogg

La barna være prest på julaften

Blir det ingen julegudstjeneste i kirken i år? Fortvil ikke, her får du oppskriften på hvordan julegudstjenesten kan feires hjemme.

Det er ingen tvil om at det er en annerledes jul i år. Tradisjoner må endres. På grunn av smittevern er det krav til påmelding og begrensede antall plasser på julegudstjenester rundt om i hele landet.

Men heldigvis kan vi også feire julegudstjeneste hjemme i vår egen stue. I år har kirken i Tromsø laget en «Do It Yourself kit» julegudstjeneste for hele familien. Les juleevangeliet og syng salmene. Oppskriften er enkel å følge og inneholder alle tekster til julegudstjenesten hjemme. Vær din egen prest eller la barna prøve seg. Gudstjenesten tar drøyt 15 minutter.

Gammel tradisjon i ny form

Faktisk er det å feire julegudstjenesten hjemme en gammel tradisjon. I 100 år var det forbudt å feire gudstjenester hjemme, men i 1842 ble forbudet opphevet. Der det ikke var mange prester tilgjengelig og hvor folk bodde langt fra kirker feiret man ofte julegudstjenesten hjemme.

Pandemien gjør det aktuelt for mange å feire julegudstjenesten hjemme. En gammel tradisjon i ny drakt. I oppskriften fra kirken i Tromsø står alle de viktigste tingene til en julegudstjeneste hjemme. Den inneholder juleevangeliet, tre av de viktigste salmene og en passende andakt.

Selvsagt er det valgfritt hvor tett man vil følge oppskriften og andakten er helt valgfri. Vil man ikke synge salmene selv så ligger det også lenker til salmene vedlagt i oppskriften. Det samme gjelder juleevangeliet, lest av Frank Kjosås. Gudstjenesten avsluttes med ofring til Kirkens Nødhjelps arbeid med Vipps-nummer. Her får man hele pakken.

LAG DIN EGEN JULEGUDSTJENESTE

Her finner du en enkel gudstjeneste fullt utskrevet (pdf):

DIY-kit julegudstjenste 2020.pdf

Film som viser Kirkens Nødhjelp sitt arbeid