Svært bekymret for situasjonen i Sudan

- Sterke krefter er i sving, og vår store frykt er nå at det som framstår som et militærkupp i Sudan vil resultere i eskalerende vold og lidelse, sier Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

Kirkens Nødhjelp har vært i Sudan siden 1972, og har over hundre ansatte i landet. Organisasjonen har mandag morgen satt ned krisestab på hovedkontoret i Oslo.

- I følge landets informasjonsdepartement blir det skutt med skarpt mot demonstranter i hovedstaden Khartoum. Internett og telefonlinjer er i stor grad stengt ned, men så langt har vi på det rene at våre ansatte er i sikkerhet. De holder seg hjemme inntil videre, og vårt absolutte hovedfokus nå er deres sikkerhet, sier Høybråten.

- Fra tidligere har vi erfart at demonstrasjoner mot militæret har ført til skuddvekslinger, drepte og skadde. Om vi så langt ikke har hørt om noe tilsvarende, er vi og våre ansatte i Khartoum svært bekymret for at det samme kan gjenta seg i denne situasjonen, sier Høybråten.

Publisert: