Kirkens Nødhjelp-magasinet

Det ingen snakker om

Tema: Kjønnsbasert vold

Det ingen snakker om

Kirkens Nødhjelp jobber mye med kjønnsbasert vold, men snakker lite om det. Ofte fordi vi ikke kan – det er et risikabelt arbeid i områder vi jobber i, der voldtekt er det største tabuet, og soldater er blant overgripere. Men de fleste gangene tier vi fordi temaet er for vondt.

Våre fotografer og journalister kommer tilbake med tårer i øynene etter å ha sett glimt av arbeidet som Kirkens Nødhjelps partnere gjør daglig i mange land. Flykninger i Libanon som ikke tør å gå ut i frykt for å bli trakassert på gata. Kvinner i Nigeria som voldtas når de samler inn ved til middagslagingen. Barn i Kongo som opereres for de frykteligste overgrep. Syriske menn som tvinges til å se på at kvinnene voldtas som en del av krigføringen. Muslimske kvinner som risikerer å bli drept av brødrene fordi familiens ære er blitt ødelagt av en voldtekt.

Hvordan viser vi frem så forferdelige historier? Og finnes det håp i de mest nedrige kroker av menneskeheten? Hvordan forstå det ufattelige? Vi har snakket med forskere, psykologer, en soldat som selv var med på drap og voldtekt – og nobelpriskandidaten fra Kongo, legen som syr sammen selv de mest ødelagte overlevende.