Kirkens Nødhjelp-magasinet

Åpnet egen butikk

Somalia

Åpnet egen butikk

20 år gamle «Habiba» gikk seg vill i Afgoye-distriktet da en bevæpnet mann stoppet for å hjelpe henne. I stedet for å få hjelp ble «Habiba» brutalt voldtatt og kunne knapt gå da to kvinner fra organisasjonen SSCW, fant henne.

– Vi så at hun blødde og knapt kunne gå, så vi skjønte med en gang hva som hadde skjedd. Vi tok henne med til vårt helsesenter Hawakato, der hun fikk nødvendig helsehjelp av en av våre jordmødre, sier en ansatt ved SSCW, en av Kirkens Nødhjelps partnere i Somalia.

SSCW ga henne også rene klær, traumebehandling og jobbtrening. Etter fire måneders opplæring og en startpakke åpnet «Habiba» sin egen butikk slik at hun selv kan tjene til livets opphold, noe som er nødvendig siden familien slo hånden av henne på grunn av voldtekten.