Kirkens Nødhjelp-magasinet

01 2017

25 år med verdensforandring og viktigere enn noensinne!

Changemaker

25 år med verdensforandring og viktigere enn noensinne!

2016 var et skremmende år. Året da Trump ble valg til president, da Storbritannia forlot EU grunnet fremmedfrykt, og da vår egen regjering sendte barn tilbake til krig, er heldigvis forbi. Når jeg ser hvordan media fremstiller verden, er det én ting jeg er sikker på. I året når Changemaker fyller 25 år, er vi viktigere enn noensinne.

Historien begynner sent på 80-tallet, under Skjærgårdsgospel i Kragerø. Gjennom seminaret Sør-Nord-Utviklingsseminar, forkortet SNU, ble spiren til det som senere har blitt Changemaker, sådd. Sommerseminaret utviklet seg til en sykkeltur fra Kapp til Kapp – for å vise at fattigdommen kun er en sykkeltur unna. Kirkens Nødhjelp ønsket å engasjere flere ungdommer og startet et informasjonsprosjekt som i 1992 forvandlet seg til ungdomsorganisasjonen Changemaker.

Etter hvert ønsket Changemakers frivillige større innflytelse i sin egen organisasjon. I 1997 var det slutt på diktatortiden i Changemaker, vi ble et demokrati. Det første sentralstyret ble valgt, og det ble for første gang avholdt landsstyremøter. Året etter fikk Changemaker egne vedtekter og en egen politisk plattform.

På 90-tallet bygget Changemaker slumhytter på Torgallmenningen og bar vann på Karl Johan. Vi ville vise hvordan folk hadde det bare en sykkeltur unna. Changemaker jobbet med FairTrade og kledde seg ut som rettferdige bananer og elefanter. Vi erklærte oss selv og daværende biskop Finn Wagle i Nidaros hivpositiv (positiv til hivpositive) og fikk kjeft av gamle damer som ringte politiet fordi de mente det var uhørt å kalle biskopen noe slikt.

Sakte, men sikkert gikk Changemaker fra å fokusere på holdningskampanjer til å jobbe med politiske løsninger på problemer i utviklingspolitikken. Metodene har modnet gjennom 25 år. I dag identifiserer vi de grunnleggende årsakene til fattigdom og urettferdighet i verden, finner ut hvilke løsninger som kan gjennomføres i Norge, og hvem som har makt til å gjennomføre dem. Vi både heier dem fram og retter pekefingeren mot politikerne i kampanjer som spiller på alvor, men også humor.

Sammen med Kirkens Nødhjelp har Changemaker fått mange konfirmanter til å se hvordan de kan gjøre verden rettferdig. Med over 17 500 signaturer har vi vist norske myndigheter at det er på tide å feie for egen dør og få kontroll på norsk våpeneksport. Ved å gjøre daværende finansminister Sigbjørn Johnsen til superhelten «Siggy», har vi sammen vært en viktig brikke i norske tiltak mot kapitalflukt. Og i året som kommer skal vi sammen med Kirkens Nødhjelp sette ulikhet på agendaen.

2016 er forbi, og 2017 har så vidt begynt. I Changemaker skal vi i år feire våre 25 år med å vise ungdom og politikere at forandring er mulig. Urettferdigheten er skapt av oss mennesker, og derfor er det vi som må gjøre noe med den. Vi skal vise at verden går framover på mange områder, og at den vil fortsette å gjøre det så lenge vi fortsetter å sette utvikling på dagsordenen!

Klart vi kan forandre verden!