Kirkens Nødhjelp-magasinet

01 2017

Ut av mørket

Tema: Bistand i krig og konflikt

Ut av mørket

Jesidiene

Kvinnene går sakte rundt i helligdommen Lalesh. Noen har barna med seg. De er blitt hentet i flyktningleiren for å dra til jesidienes hellige sted, som ligger oppe i fjellet i Nord-Irak, et stykke unna Dohuk.

Alle er stille til å begynne med, og alle passer på ikke å tråkke på dørterskelen inn til tempelet.

Skoene ligger igjen i bilene et godt stykke unna. Etter hvert blir stemningen lettere. Lunsjen er birianii, kylling og ris med grønnsaker. Senere begynner barna å leke og le.

Kvinnene har opplevd ubeskrivelige ting under sitt IS-fangenskap. De har blitt holdt som sexslaver og torturert. De blir kalt «overlevende».

Kirkens Nødhjelps lokale partner Yazda arrangerer turene til tempelet. Ganske raskt etter at kvinnene kommer fri fra slaveriet, drar de overlevende hit. Besøket er et renselsesritual etter grusomhetene de har gått gjennom.

De blir tatt imot av samfunnet igjen etterpå. Prestene sier offentlig at kvinnene på ingen måte er ansvarlige for ugjerningene, og at samfunnet må ta imot dem som det de er: mødre, døtre og søstre.