01 2018

Nå hjelper syriske Mustafa flyktninger i Nord-Irak

Tema: Fremtidens bistand

Nå hjelper syriske Mustafa flyktninger i Nord-Irak

Det første Mustafa tenkte da han kom til en flyktningleir i Nord-Irak, var at han selv ville hjelpe mennesker på flukt.

I 2010 hadde Mustafa Abdulrahman Abdalla (34) nettopp startet på sin mastergrad i geologi ved universitetet i Damaskus. Så startet krisen som skulle føre til den blodige borgerkrigen som har ødelagt Syria fra innsiden. Regjeringsstyrkene begynte å rekruttere unge menn til militærtjeneste, men Mustafa ønsket ikke å krige for regimet. Han ville studere. Under en fredelig demonstrasjon ved universitetet ble Mustafa arrestert og fengslet sammen med en stor gruppe medstudenter.

– Vi ble behandlet med null respekt. Vi ble truet, torturert. Det var forferdelig, forteller Mustafa.

– Fortvilende

Etter 15 dager ble studentene løslatt, men Mustafa skjønte at det ble vanskelig å slippe unna hæren. Det var den bekymrede mora som til slutt fikk overtalt sønnen til å flykte til Irak.

1. september 2010 krysset han grensen til det kurdiske Nord-Irak. Der ble han tatt imot av de kurdiske peshmerga-styrkene, og de tok ham med til en provisorisk leir for syriske flyktninger. Synet som møtte ham der, fikk ham til å gråte:

– Det var flyktninger overalt. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle oppleve å se folket mitt i flyktningleirer. Det var fortvilende å se. Da jeg spurte om å få hjelpe til i leiren, fikk jeg bare beskjed om å «gå og hjelpe meg selv», minnes han.

Fikk jobb i Kirkens Nødhjelp

Mustafa brant etter å få gjøre en innsats. Etter hvert åpnet det seg muligheter hos UNICEF, som søkte etter frivillige. Det åpnet veien som ledet til jobben som hygienekoordinator i Kirkens Nødhjelp. Siden desember 2014 har Mustafa blant annet gitt barn hygieneopplæring i flyktningleirene rundt byen Dohuk.

Her har Kirkens Nødhjelp levert rent vann, trygge sanitærforhold og hygieneopplæring siden 2014. Når Mustafa går rundt i Kabarto-leiren, flokker ungene seg rundt han. Alle kjenner 34-åringen fra Syria.

– Jeg elsker jobben min. Noe av det beste med jobben er når jeg kan se ekte glede i ansiktet på flyktningene, for eksempel når de har fått utdelt hygienepakker fra oss i Kirkens Nødhjelp, sier Mustafa.

Drømmer om Syria

Ett år etter at Mustafa flyktet til Nord-Irak, kom kjæresten etter. Nå har de to syriske flyktningene giftet seg og fått to barn, den yngste en jente som ble født i november. Drømmen om å en gang vende tilbake til et Syria i fred slutter han aldri å tro på.

– Selv om jeg vet at gjenoppbyggingen vil ta lang tid, vil jeg tilbake til det vakre landet mitt. En dag. Barna mine skal vokse opp i et fredelig Syria, sier han.