01 2019

Lysende finaleplass

Over én milliard mennesker i verden mangler tilgang til lys og strøm. «Education 4 Sustainability» sørger for både dette og utdanning for kvinner og ungdommer i Somalia og Burundi. Og de gjør det såpass bra at prosjektet var med i finalen for bærekraftprisen «Årets håndtrykk».

For oss som bor i Norge, er enkelte ting så selvfølgelige at vi ikke tenker over det. Blant annet det å ha tilgang til pålitelig og bærekraftig strøm til en overkommelig pris. En vinterkveld uten lys i stua og varme i huset er vanskelig å forestille seg.

Slik er det imidlertid langt ifra alle steder i verden. Mer enn 600 millioner afrikanere er ikke koblet til strømnettet og har dermed ikke tilgang til energi og lys i hjemmene sine. I Somalia og Burundi har under 30 prosent av befolkningen tilgang til strøm, og opp mot 90 % av energibehovet dekkes av kull, parafin og brensel.

En stor seier

Kirkens Nødhjelp og Bright Products har derfor startet fellesprosjektet «Education 4 Sustainability», som gir folk tilgang til energi og lys fra solceller. I tillegg får kvinner og ungdommer i Somalia og Burundi utdanning i entreprenørskap og solcelleenergi via et digitalt læringsverktøy.

Mange har fått med seg det lysende prosjektet, og da Storebrands bærekraftspris ble delt ut i høst, kjempet mer enn 100 prosjekter om «Årets håndtrykk». Til slutt var det bare tre kandidater igjen.

Fra Bright-prosjektet i Somalia. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.Fra Bright-prosjektet i Somalia. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

– Om det ikke ble gull, er det uansett en stor seier at vi sammen med Bright var blant de tre som var med i finalen. Unge kvinner og ungdommer i Somalia og Burundi får med prosjektet en unik mulighet til å tjene penger, skape egen forretning og spre lys for andre og sin egen framtid, sier Siv Øystese, rådgiver i Economic Empowerment i Kirkens Nødhjelp.

Utvikling og vekst

Deltakerne lærer hvordan man driver en egen bedrift, og blir trent til å være selvforsynte entreprenører ved å bruke solcelleprodukter som inntektskilde, enten ved å selge eller lease solcellelamper til lokalbefolkningen eller ved å kjøpe et solcelleprodukt som forbedrer levestandarden og produktiviteten hjemme eller i egen bedrift.

– Prosjektet gir både inntekt og økt levestandard. At fornybare energiprodukter blir redskap for å skape lokal økonomisk vekst, bidrar jo ytterligere til at dette prosjektet er svært interessant. Det er også et godt eksempel på hvordan et samarbeid mellom Kirkens Nødhjelp og en privat aktør kan skape utvikling og vekst i land som Burundi og Somalia, avslutter Øystese.