01 2019

På uriasposten

Kirkens Nødhjelp jobber i mange av de farligste landene i verden. Hvordan er det å være utenlandssjef og måtte håndtere krise etter krise? Møt vår nyansatte utenlandssjef Arne Næss-Holm.

– Jeg tenker ikke på problemer før de dukker opp, smiler Næss-Holm og bedyrer at han sover godt om natten. Men så har han bare vært i stillingen i et par måneder også…

Snakket flytende santali

Næss-Holm er født på et amerikansk misjonssykehus like ved Cox Basar, der Kirkens Nødhjelp nå hjelper rohingyaflyktninger. Faren var prest og moren lærer, og frem til han var syv år lekte han med både norske, danske, amerikanske og bangladeshiske barn og snakket flytende santali. Det forsvant dessverre raskt da han kom tilbake til Norge og begynte på skole der. Interessen for samfunn, geografi og ulikhet har han imidlertid hatt med seg hele tiden.

– Jeg husker vi kjørte bil i Bangladesh og ble omringet av tiggere. Vi hadde nok med oss småpenger, men ikke nok til at alle kunne få. Da sa pappa noe om at vi ikke klarer å hjelpe alle enkeltmennesker som trenger det på en gang, men at vi må gjøre noe med årsakene til at de er fattige. Det henger igjen og er kanskje en av grunnene til at jeg har blitt i Kirkens Nødhjelp i ti år, sier Næss-Holm.

Cricket-diplomati

Med en master i fred og konflikt-studier har Næss-Holm en utdanning som virker spisset for den jobben han nå skal gjøre, men han hevder det er en god del tilfeldigheter som har spilt inn. Blant annet skrev han masteroppgave om cricket-diplomati fordi det smeltet sammen nesten alt han var interessert i: sport, Sør-Asia og politikk. Ignorante som vi er, spør vi hva i all verden cricket-diplomati er:

– Cricket i India og Pakistan er for indere og pakistanere det langrenn, håndball og fotball til sammen er for nordmenn. Det er mer enn bare sport, det er også politikk. Man kan måle konfliktnivået mellom landene ved å se om kamper blir arrangert. Og cricketkamper kan være en unnskyldning for statslederne til å møtes mer uformelt, sier Næss-Holm, som selv er lagleder for det onde tunger mener må være et av hovedstadens dårligste fotballag.

– Hehe, vi er stabilt i bunnen av åttendedivisjon, sier Næss-Holm. – Men vi har det utrolig gøy, legger han til.

Aktivist og fagforeningsleder

Arne Næss-Holm i samtale med Rasmus Hansson (MDG) og Kjell-Ingolf Ropstad (KrF) under en klimaaksjon i 2016. Foto: Aina Johnsen Rønning / Kirkens Nødhjelp.Arne Næss-Holm i samtale med Rasmus Hansson (MDG) og Kjell-Ingolf Ropstad (KrF) under en klimaaksjon i 2016. Foto: Aina Johnsen Rønning / Kirkens Nødhjelp.

Fotoarkivet til Kirkens Nødhjelp er fullt av morsomme aksjonsbilder av Næss-Holm fra mer eller mindre pinlige aksjoner fra de månedene han jobbet som koordinator for Changemaker. Blant annet husker han godt at de gikk «17-mai-tog» i Bergen for økt kontroll over hvor norske våpen ender opp, og økt merking og sporing av norskprodusert ammunisjon.

– Vi hadde på oss bunader og vekket mye oppsikt og fikk en del reaksjoner. Det var utrolig moro å jobbe for Changemaker med unge folk som bruker fritiden på å endre verden. De finner på mye kreativt som får oppmerksomhet og deretter gjennomslag, sier Næss-Holm, som også har bakgrunn som fagforeningsleder.

– Jeg håper jeg tar med meg noe av det jeg lærte av ledelse fra den andre siden av bordet. Heldigvis var det ikke slik at jeg sluttet som fagforeningsleder den ene dagen og tok på meg hatten som utenlandssjef den andre, sier Næss-Holm.

Gift med jobben

Joda, Næss-Holm har et liv utenom jobben. Han er blant annet rågod i quiz. Og han giftet seg i høst, så han har noe å komme hjem til når det stormer som verst.

– Jeg giftet meg 6. oktober og dro på reise med Kirkens Nødhjelps styre den 8. oktober. Så hun skjønner hva hun har gått til, ler Næss-Holm.