01 2020

– Jeg har fått troen på at vi unge kan forandre verden

Ungdommene var lei av å vasse i plast og har tatt for seg både besteforeldre og foreldre. Nå har mange fått øynene opp for klimaprosjektet.

Plasten flyter. På gata, i hager, på landet, i byer. Overalt flyter det over av plastflasker og annen plast som ikke lar seg bryte ned på flere hundre år. Det fikk en gjeng ungdommer til å ta grep.

ØKE BEVISSTHETEN

Vi er i Shashamane i Etiopia, noen timer sør før Addis Abeba. Der holder Kirkens Nødhjelps partner Tamra til. De startet opp som en ungdomsorganisasjon for 15 år siden og har nå vokst seg til å drive med alt fra seksualundervisning til svangerskapskontroll og helsestasjoner. Men nå ville ungdommene gjøre noe for jordkloden og klimaet. De satte i gang et prøveprosjekt der ungdommene plukker plast i nærmiljøet, fyller plasten med jord og planter grønnsaker i dem. Det vil si at en vanlig flaske klippes til potter.

– Dette er for å øke bevisstheten til foreldre og besteforeldre, og det har det gjort, sier Asalifew Kebede Mengesha, som er ansvarlig for pilotprosjektet og ungdommene. Han forteller at Etiopia ikke har noen returordninger for plastflasker eller noen bevissthet rundt plast, slik at det bare kastes på gata. – Ungdommene har nå ansvar for to ting. Det er å plukke plast og plante grønnsaker i dem, forklarer han. Først og fremst ønsker de å øke bevisstheten og vise at plast kan gjenbrukes. – Nå reiser vi rundt til skoler og offentlige etater og forteller om prosjektet, og vi ser allerede en forandring. Vi håper vi kan oppskalere dette, slik at man både tar vare på miljøet og klimaet.

Plast er nesten ikke nedbrytbart, og det er et stort problem i naturen. – Vi håper etter hvert at vi kan få støtte til frø, slik at terskelen skal være lav for folk som vil bruke flaskene som drivhus. Plast er ikke nedbrytbart og er et stort problem i naturen. Vi håper etter hvert at vi skal få støtte til frø, og at dette tiltaket vil spre seg, understreker han.

RENERE VERDEN

En av dem som er ivrige i prosjektet, er 17 år gamle Kalkidan Gebiremedhn. Hun henter plast, rydder i området og hjelper til med planting og opplæring. – Mitt håp er at vi skal få et rent miljø, men rundt meg ser jeg bare plast. Folk tror at plast er vanlig søppel og hiver det fra seg overalt. Men vi tror at vi sammen kan endre disse holdningene. Det ser vi allerede. Jeg ser det allerede. Hun sier at det at plast bruker så lang tid på å bryte ned, er ikke folk klar over. – Så vi må også endre holdninger. Vi ser allerede nå at foreldre og besteforeldre har blitt mer bevisste der vi har jobbet med plastprosjektet vårt. Hun synes ikke det er vanskelig å få ungdommene med seg, de både ser og forstår problemet. Selv er hun danser og bruker dansen til å fortelle om plast. – Jeg har fått troen på at vi unge kan forandre verden. Vi må jobbe sammen for å redde verden. Jeg oppfordrer alle unge til å jobbe sammen for en renere verden. Vi ser at plastprosjektet allerede har startet en forandring, sier hun stolt.

Tekst: Anette Torjusen. Foto: Håvard Bjelland.