01 2020

Gi et liv med vann

Fasteaksjonen 2020

Gi et liv med vann

Et liv med bedre helse, større trygghet og mer tid til skolearbeid og lek. Et liv som før var utilgjengelig hundrevis av meter under bakken. Et liv med vann. Det er det Fasteaksjonen handler om. Sammen kan vi gi 175 000 mennesker bærekraftig tilgang til rent vann.

Aldri har så mange mennesker i verden hatt tilgang til rent vann. Nesten ni av ti har en trygg drikkevannskilde i nærheten av der vi bor. Og noen av oss får rent vann rett inn i husene våre. Men fortsatt lever 785 millioner mennesker langt unna nærmeste vannkilde eller ved en vannkilde som gjør dem syke. Og klimakrisen er også en vannkrise som truer med å snu fremgangen om vi ikke handler nå.

VANNPROSJEKTER OG KLIMAKAMP

Klimaendringene fører til tørke, flom og annet ekstremvær som truer drikkevannskilder. Derfor må brønnboring og andre vannprosjekter gå hånd i hånd med kamp mot klimaendringene og for klimarettferdighet. Siden 1967 har tusenvis av menigheter mobilisert lokalsamfunn over hele landet til innsats for verden, anført av konfirmanter, konfirmantforeldre og andre frivillige. Fasteaksjonen er både en innsamlingsaksjon og en underskriftskampanje.

Fasteaksjonen arrangeres søndag til tirsdag før palmehelgen. I år er aksjonsdatoene 29.–31. mars. I disse dagene samler vi inn over 30 millioner kroner til Kirkens Nødhjelps vannprosjekter og nødhjelpsarbeid – og tusenvis av underskrifter på vårt krav om klimarettferdighet.

LEKE OG LÆRE – IKKE BÆRE

I årets fasteaksjon inviterer vi hele Norge med til Etiopia, der norske menigheter og givere har sikret over en million mennesker bærekraftig tilgang til rent vann. På de neste sidene får du møte barn og unge som har opplevd vannkrisen på kroppen, og som har fått et liv med vann. Du får møte ti år gamle Kila, som liker å løpe, og 14-åringen Bate, som elsker fotball. De bor i landsbyen Beseko, der forurenset drikkevann tok livet av de minste, hindret barna i å gå på skole og drev folk på flukt. Deres historie er en historie om livet uten vann – og livet med rent vann.

FASTEAKSJONEN TRENGER DEG!

Slik kan du bidra til Fasteaksjonen og gi mange flere barn som Kila og Bate et liv med vann:

• Meld deg som bøssebærer i din lokale menighet.
• Gi ditt bidrag når bøssebærerne kommer på døra.
• Vipps en gave til 2426.
• Gi en gave på SMS: Send kodeord VANN til 2426. Da gir du 200 kroner. 200 kroner er nok til å gi ett menneske varig tilgang til rent vann.