01 2020

Løpejenta

Fasteaksjonen 2020

Løpejenta

Mangler de vann på gården, er det ti år gamle Kila som ordner opp. Hvis hun ikke er ute og løper.

Hun piler over det grønne gresset. Lett i steget, barbeint og i et flagrende skjørt. Med verdens største smil. – Jeg elsker å løpe. Jeg kan løpe hele tiden. Det gjør meg så lykkelig. Spesielt hvis venninnene mine blir med. Det er kanskje ikke så rart. Hun deler hjemlandet Etiopia med verdenskjente løpere som Haile Gebrselassie. Men hun løper ikke bare fordi det er gøy.

TUNGT Å BÆRE VANN

Ti år gamle Kila Hirpo bor i en frodig del av landsbyen Beseko, cirka fem timer sør for hovedstaden. Midt på en grønn slette ligger huset hennes omringet av en maisåker, avokadotrær, falske banantrær og eukalyptustrær. Huset er bygget av leire, høy og trepinner og rommer en stue og et soverom. Det deler hun med besteforeldre, mor, to brødre og en søster. – Jeg elsker dyrene våre. Kuene som gir oss melk, oksene som hjelper oss i åkeren, og eselet som hjelper oss å bære. Hver dag henter hun vann både i elven og ved vannstasjonen. Vannstasjonen er en av 14 som landsbyen fikk av Kirkens Nødhjelp i fjor. Da ble det boret en 120 meter dyp brønn og lagt 16 kilometer med rør inn til landsbyen. – Det er tungt å bære, særlig i regntiden når det er så glatt å gå, forklarer hun. Landsbyen fikk vann i september i 2018, men før det flyktet folk fra landsbyen blant annet på grunn av sykdommer de fikk av vannet.

TOPPKARAKTERER I ALLE FAG

Sammen med brødrene sine hjelper hun til på gården. Og hun har mange oppgaver. – Jeg lager kaffe, henter vann, fjerner ugress fra maisåkeren og gir til dyrene, vasker klær og huset. Kila går i fjerde klasse, og hun er så glad i å gå på skolen at hun vil bli lærer. Det er nemlig en smart ung dame vi har med å gjøre. Hun får toppkarakter i alle fag. – Skolen er viktig for at vi skal utvikle oss og få en utdannelse. Jeg vil gå på universitetet, forklarer hun.

MATTE ER FAVORITTFAGET

– Jeg vil så gjerne at andre skal skjønne hvor morsomt matte er, så jeg håper å bli lærer i blant annet matte.