02 2022

Takknemlighet og stolthet i 50 år

I mars ble 50 år i Sør-Sudan feiret med 250 gjester, sterke taler, sang og dans. Styreleder i Kirkens Nødhjelp, Kjetil Aano, var til stede og feiret sammen med 100 ansatte, som alle var pyntet i lilla.

Talene bar preg av takknemlighet, og de ansatte fikk høre hvordan Kirkens Nødhjelp har stått sammen med menneskene og landet i sol, regn og dårlige tider.
– Takket være gode ansatte og partnere kan vi feire i dag, sa landdirektør for Kirkens Nødhjelp i Sør-Sudan, Bent Simonsen.

Sør-Sudan er en skjør stat. Tiår med konflikter har hindret utviklingen av et levende og hardført sivilsamfunn.

Det sivile handlingsrommet i landet er blant de mest begrensede i verden. Arven etter den langvarige konflikten har ført til en militarisering av samfunnet, og vold mot sivile fra væpnede grupper er helt vanlig.

– Alltid i våre hjerter

Det ble flere sterke vitnemål fra scenen fra mennesker som har jobbet med Kirkens Nødhjelp under konflikter og krig.
– Kirkens Nødhjelp vil alltid være i våre hjerter. Takk for at dere har stått sammen med oss, sa erkebiskop Justin Badi Arama.

Og det manglet ikke på hyllest fra partnere og venner av Kirkens Nødhjelp.
– Når vi er på det svakeste, står Kirkens Nødhjelp med oss. Dere gråter med oss og ler med oss. Når alle dører er lukket, åpner dere opp, sa biskop James Lagos.

Tre landdirektører var samlet: Anne Masterson, som var første direktør for Sør-Sudan i 2011, Kari Øyen, som gikk av i juli i fjor, og nåværende direktør Bent Simonsen.

Til stede var også Norges ambassadør i Sør-Sudan, Siv Kaspersen, og minister Benjamin Marial. I anledning dagen var det også laget en egen sang. Sammen med de ansatte plantet også Kjetil Aano et tre for å symbolisere 50 år i Sør-Sudan.
– Dette kan bare vokse hvis vi tar vare på det, bryr oss om det og vanner det, sa han.

Tekst og foto: Anette Torjusen.