02 2018

Ikke lenger isolert

Aktuelt: Pakistan

Ikke lenger isolert

Landsbyen Mir Hassan Shar hadde i generasjoner omtrent ingen kontakt med utenomverdenen. Det endret TV-aksjonsmidler på.

TV-aksjonen ga i 2014 Kirkens Nødhjelp mulighet til å gi en million mennesker tilgang til rent vann. I Mir Hassan Shar har de imidlertid fått mye mer enn rent vann.

Landsbyen ligger langt fra nærmeste by, og det er bare noen år siden de med håndkraft bygget ut stien til landsbyen slik at man kunne komme fram med bil. Vi har imidlertid hjertet i halsen når Toyotaen vår forserer minst 15 høydecentimeter for å komme seg ned til den ombygde stien. Når vi endelig kommer fram, blir vi møtt av en overstrømmende og smilende flokk.

Jaman Das (37) er leder i landsbyen. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

– Vi var tidligere veldig uvitende og visste ikke at vi ble syke av å bo sammen med dyrene våre. Vi brukte også vann fra vannkanalen som renner forbi, og som det viste seg hadde dårlig vannkvalitet. Nå har vi fire vannposter med rent vann å ta av, sier 37 år gamle Iaman Das.

Mir Hassan Shar, Shanghar-distriktet

• 67 husholdninger
  • 378 mennesker
  • 55 toaletter bygget
  • 4 vannpumper installert
  • 67 ovner med pipe konstruert
  • 67 oppvaskbenker konstruert
  • 15 søppeldestruksjonsovner konstruert
  • 20 trær plantet
  • 3 hageflekker etablert

Langsiktig prosjekt

Det har tatt to år fra de kom inn i prosjektet til de nå stolt kan vise en totalt forandret landsby. Dyrene har fått egne innhengninger, alle har fått tilgang til toaletter, husene har fått en ovn med pipe ut, og Kirkens Nødhjelps partner RDF har hatt seks ulike kurs om alt fra førstehjelp til kriseøvelse og ledertrening. Landsbyen ligger i et flomutsatt område, noe som gjør at pumpene er løftet opp og landsbyen har fått opplæring i hva de skal gjøre dersom det kommer en flom.

Dharmi (6) drikker vann fra TV-aksjonsbrønnen. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

– Før prosjektet hadde vi liten kontakt med andre, men nå har vi skjønt at barna må få gå på skolen, og de gravide må slippe å slite på åkrene, sier Iaman Das.

– Hva var den største utfordringen i prosjektet?

– Å motivere oss. Vi var i utgangspunktet ikke så motivert, men da RDF klarte å overbevise oss, var det ingenting som var vanskelig, smiler Iaman Das.