02 2018

Sender foreldrene ut

Tema: Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon

Sender foreldrene ut

I dagene rundt Fasteaksjonen gås det med bøsser over hele landet. Noen steder er hele bygda i sving, mens andre steder kan det være vanskelig å få mange nok hjelpende hender. Da er det godt å ha engasjerte foreldre.

Dagene begynner å bli for korte for sogneprest Marita Bjørke Ådland, få uker før den store fasteaksjonen. Men ting er i rute, forsikrer hun oss. I Slemmestad og Nærsnes menighet har foreldrene selv meldt seg til den dugnadsinnsatsen de ønsker å bidra med, og rodene er klare.

– Foreldrene er veldig positive, noen synes nok det er moro å være med, og en god unnskyldning til å få dele denne kvelden med ungdommene sine. For oss er det en utrolig fin opplevelse, og vi benytter anledningen til å få snakket litt med foreldrene, sier Ådland.

– Konfirmantene går to og to sammen hos dere. Er det noen som kommer tilbake og har opplevd noe ubehagelig?

– Neida, de håndterer det greit og er gira når de kommer tilbake. Enkelte opplever at det å gå med bøsse er å gå litt utenfor komfortsonen. Men noen er nok litt undrende til folk de har møtt eller spørsmål de har fått, sier Ådland.

– Kanskje folk på Slemmestad er ekstra hyggelige?

– Det er nok et helt normalt boområde med blokker og villaer, Teslaer og kommunale boliger. Og ungdommen kommer tilbake og forteller at det er kanskje ikke alltid givergleden er der man forventer den skal være det. Men ungdommen er robuste, og foreldrene kjører dem og er ofte ikke langt unna. Dessuten går de jo gjerne i nabolaget sitt, der de kjenner folk. Da gir jo folk gjerne litt mer, også, sier Ådland.

Stor innsats

I Åssiden menighet i Drammen har de tradisjon for å invitere med konfirmantforeldre og andre voksne til å være med på Fasteaksjonen. Men det er konfirmantene som gjør den største innsatsen.

– Det viktigste er at undervisningen treffer konfirmantene slik at de blir engasjert, sier kateket Bernt Nordkil. Det skjedde sist år. Da var det så vidt konfirmantene rakk tilbake innen den tre timer lange bøssebærertiden, legger han til.

Et annet konkret uttrykk for konfirmantenes engasjement så de da de talte opp pengene fra de fastebøssene som konfirmantene hadde hatt med hjem. Hvert år pleier han å gi dem små pappbøsser som de kan ha hjemme og så ta med på innsamlingsdagen. Sist år var det dobbelt så mye penger i de små bøssene, forteller Nordkil.

Tryggere opplevelse

En av grunnene til at Manglerud menighet ønsket å ha med konfirmantforeldre som bøssebærere var rett og slett at de hadde mange udekte roder.

– Når hver konfirmant går med sine foreldre, får vi dekket dobbelt så mange roder, og får inn mer penger. I fjor var vi over 100 bøssebærere, sier Kjetil Hauge, kapellan i Manglerud menighet.

Hauge legger til at det å få følge med en voksen gjør at bøssebæringen føles tryggere for konfirmantene.

– Noen konfirmanter hadde mindre hyggelige opplevelser ved dørene, og dette gjorde at vi tenkte at nå var tiden inne for å få med flere voksne, sier Hauge, som selv tar beina fast på aksjonsdagen.

– Selv har jeg stått for mye av organiseringen på fasteaksjonsdagen, men nå var det andre ledere fra menigheten som fikk den oppgaven. Da kunne jeg gå med bøsse sammen med ungdommene. Som kapellan i kirka var det positivt å komme ut i min egen menighet, sier han.