02 2019

Der menstruasjon er tabu

Hva om du plutselig begynte å blø på en vanlig skoledag. Du tror du skal dø, men tør ikke spørre noen. Du har ingenting å stoppe blødningen med, og klassekameratene dine peker og ler.

– Pappa hadde lovet meg en tur til Bagdad om jeg ble den beste eleven på skolen. Den dagen begynte jeg å blø. Jeg trodde jeg hadde skadet meg i underlivet. Fordi det ble en så traumatiserende opplevelse for meg, bestemte jeg meg for å fortelle det til mine døtre om jeg fikk det, sier Lubna Sulayman (50).

Skamfølelse

Jentene og kvinnene vi møter i Alqosh, forteller alle om hvilken enorm følelse av skam og redsel det er å få sin første menstruasjon uten å ane noe på forhånd. Alqosh er et blandet område med både kristne og jesidier. Lubna Sulayman mener hennes kristne naboer er blitt flinke til å informere sine døtre og peker på «gamle dager» der lærerne ikke turte snakke om menstruasjon, men pekte på læreboka, som ingen var gamle nok til å forstå. Noen kilometer unna møter vi «gamle dager», i en jesidielandsby der unge jenter har opplevd den samme skrekken som Lubna gjorde.

– Første gang var det ingen der til å rådgi meg. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg var sjenert og tenkte at dersom ikke mamma hadde turt å fortelle meg det, så turte ikke jeg å spørre. Jeg rullet opp skjørtet slik at ingen skulle se blodet, men guttene i klassen lo av meg. Først andre gangen spurte jeg storesøsteren min hva jeg skulle gjøre, sier Mahwar (19). Vi møter henne og søsteren Sroor (15). Det ble lettere å håndtere situasjonen for Sroor da det ble hennes tur.

– Jeg turte å spørre mamma, og da fikk jeg svar, sier Sroor.

Viktig arbeid

Vi er med Kirkens Nødhjelps hygieneteam på hjemmebesøk og kvinnegruppebesøk i jesidielandsbyene i Alqosh. Alma Samir og Ban Hameed har med seg en pakke bind til alle kvinnene (gode bind er priset like høyt i Irak som i Norge) og informasjonsbrosjyrer. De tar en bolk om hodelus og en om menstruasjon. Det er tydelig at kvinnene setter pris på å få svar på spørsmål de har lurt på lenge. Hygieneteamet bruker mye tid på hvordan man skal ta vare på hygienen i menstruasjonsperioden. Bytte bind ofte og dusje hver dag.

På et hjemmebesøk i nabolandsbyen til Mahwar møter vi Karwan Faruq (20). Hun forteller den samme historien som vi har hørt flere ganger denne dagen. Hun fikk menstruasjon da hun var 13 – på skolen – og ante ikke hva hun skulle gjøre. Da hun kom hjem, spurte hun mora og fikk svar. Men ikke alle svarene var like gode, skulle det vise seg.

– Før hadde vi en tradisjon med at vi ikke skulle dusje de første syv dagene etter menstruasjon. Nå vet vi at vi må dusje hver dag, sier Jouza Shaker (41).

– Venninnene mine sier at det ikke er bra å dusje mens man har menstruasjon, men nå vet jeg bedre. Vi har ikke fått informasjon om dette før Kirkens Nødhjelp kom, og vi er glade for å få svar på det vi lurer på, legger Karwan til.