Kirkens Nødhjelp magasinet

Hva er faste?

Fasteaksjonen 2019

Hva er faste?

Har du noen ganger feiret fastelavn, karneval eller Mardi Gras? Da har du feiret inngangen til den kristne fastetiden, selv om du kanskje ikke har vært klar over det.

Den kristne fastetiden strekker seg over de nesten sju ukene mellom fastelavn og påske. Mens de gule posene med påskegodt dukker opp i norske butikkhyller, faster mange kristne over hele verden i 40 dager og bruker mer tid til bønn enn ellers. Dette gjør de til minne om Jesus, som gikk omkring i ødemarken i 40 dager uten å spise, mens djevelen prøvde å friste ham på utspekulerte måter (Luk 4). Mange kutter ut kjøtt helt eller delvis seks dager i uken. Søndagene er nemlig ikke fastedager. Andre velger å legge bort mobilen eller ha shoppestopp.

Verdensmestere i faste

Men det er ikke bare kristne som faster. Mange av oss forbinder først og fremst faste med den muslimske fastemåneden ramadan. Mange muslimer unngår helt å spise og drikke fra soloppgang til solnedgang. Siden den muslimske kalenderen følger månefasene, beveger ramadan seg omtrent ti dager bakover i vår kalender for hvert år.

Ramadan er også en tid der man skal øve seg litt ekstra på å være et bra menneske, og i forbindelse med id-feiringen i slutten av måneden gir man mat og gaver til familie, venner og fremmede som trenger en hjelpende hånd.

Fasten jeg har valgt

Vi kan også lese om fasten i det gamle testamentet, den delen av Bibelen som handler om tiden før Jesus ble født. Jødene fastet for å gjøre bot for syndene sine og få Guds tilgivelse. Men Gud sa til profeten Jesaja at han ikke ville at folk skulle plage seg selv i fastetiden:

«Nei, dette er fasten jeg har valgt: løse urettferdige lenker, sprenge båndene i åket, sette undertrykte fri og bryte hvert åk i stykker, å dele ditt brød med sultne og la hjelpeløse og hjemløse komme i hus. Du skal se til den nakne og kle ham, du skal ikke snu ryggen til dine egne.» (Jes 58,6)

Grønn faste

I rike land spiser de fleste av oss mer kjøtt enn vi trenger. For hver kilo kjøtt vi spiser, går det med sju kilo soya og mer enn 15 000 liter vann! Til sammenlikning trengs det mindre enn 350 liter vann for å produsere en kilo grønnsaker.

Stadig flere setter av en eller flere dager i uken til å spise næringsrik og velsmakende vegetarmat. De som spiser mye vegetarmat, velger ofte retter basert på proteinrike belgfrukter som linser, bønner eller kikerter som smaksettes med grønnsaker og kryddere. Det finnes også stadig flere soyabaserte alternativer til kjøtt – selv i norske dagligvarebutikker.

Fasteforsett

Nyttårsforsett kan fort vise seg å bli litt for ambisiøse. De knapt sju ukene i fasten kan være en fin mulighet til å kutte ut noe man egentlig vil slutte med – eller bare ta en pause. Noen gjør fasten enklere og mer sosial ved å sette seg et fasteforsett sammen med venner eller familie. Enten man kutter ut tobakk, alkohol, godteri, shopping eller sosiale medier i fasten, er det bra for helsen, miljøet eller lommeboken.

Med inntoget av sosiale medier som Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat kan man lett få følelsen av å gå glipp av noe viktig om man ikke hele tiden følger med. Dette fenomenet er kjent under forkortelsen FOMO – Fear of Missing Out. Fastetiden kan være en mulighet til å oppleve gleden ved å gå glipp av noe. Kall det gjerne JOMO – Joy of Missing Out. Å la mobilen ligge i et annet rom når man legger seg, kan forbedre søvnkvaliteten. Et hyggelig måltid med familier og venner uten mobil eller nettbrett smaker minst like godt og er minst like sosialt, selv om det ikke finnes bildebevis.

Aksjonsfaste

Siden 1967 har Kirkens Nødhjelp arrangert Fasteaksjonen før påske, og i dag er den Norges nest største dør-til-dør-aksjon etter TV-aksjonen. Bak aksjonen står 40 000 bøssebærere fra 1200 menigheter over hele Norge. Pengene som samles inn, brukes til å redde liv og forandre liv over hele verden. Men ikke nok med det. Hvert år mobiliserer Fasteaksjonen mange tusen nordmenn i en beslutningspåvirkende kampanje som skal endre årsakene til urettferdighet, nød og krig.

Kirkens Nødhjelps arbeid er forankret i troen på at alle mennesker er skapt i Guds bilde og har den samme verdien og de samme rettighetene. Vi har sammen fått ansvar for å forvalte skaperverket. Å gi sin underskrift, tid eller penger til kampen for en bedre verden kan være den beste måten å faste på.