02 2019

Hyggelig fastetradisjon

Visste du at det finnes både fastelys og en salme som følger de syv ukene før påske? Lysene har regnbuens farger, og det er ikke tilfeldig.

Fastelysene består av syv lys i regnbuens farger der tanken er at en skal tenne et lys hver søndag i fastetiden frem mot påske. Symbolikken i regnbuen er hentet fra fortellingen om Noahs ark der Gud viser oss at en ny start alltid er mulig, og at dødskreftene aldri skal vinne over livet. Dette er jo også diakoniens kjerne, og det er derfor Kirkens Nødhjelp bruker nettopp regnbuen som ramme for denne nye trospraksisen i fastetiden. Duen fra Noahs ark finner vi også i Kirkens Nødhjelps logo.

– Som trebarnsmor er jeg alltid på utkikk etter ressurser og materiell som kan gjøre det enkelt å gjennomføre god trospraksis her hjemme. Jeg er jo selv vokst opp med kristne sanger, søndagsskole, tenne adventslys, synge for maten og be fadervår på sengekanten, for å nevne noe. Kirkens Nødhjelp har utviklet en ny trospraksis til fastetiden som jeg har fått sansen for. Jeg synes regnbuen som løfte fra Gud er så fint. Han har lovet at han aldri skal sende en storflom over jorden igjen. Jesus kom isteden, sier Silje Sjøtveit, diakon i Tinn menighet.

Regnbuen er et håpstegn

Tanken bak fastelysene er omtrent det samme som tanken bak adventslysene. Ventetiden kan brukes til refleksjon rundt urettferdighet, håp og måtehold.

– Barna liker symbolikk, tradisjon og konkrete oppgaver. Ett barn kan tenne lyset, et annet barn kan lese opp bønnen, sier Sjøtveit. Hun bruker både Sindre Skeies regnbuebønn, Kirkens Nødhjelps fastehistorier og regnbuelysene.

– Jeg har rett og slett bare dratt ut og kjøpt syv ulike lys i forskjellige størrelser og i regnbuens farger og satt dem sammen til min helt personlige lyspakke. Veldig moro, sier Sjøtveit.