02 2020

Kreativt i Horten

I fjor solgte menigheten i Horten 200 kjoler. Med koronakrisen ble det en digital utlodning – av tørrgjær.

– Jeg fant ut at vi måtte lage litt ekstra blest om fasteaksjonen, og tørrgjær var jo veldig i vinden, ler Ragnhild Christoffersen.

Ragnhild er Sogneprest i Ramnes og Undrumsdal, og hun heklet rett og slett en utlodningskurv med påskegodt – og tørrgjær. 55 personer vippset hundre kroner eller mer, så det ble en innbringende påskekurv.

POPULÆRT KJOLESTUNT

I fjor var det Erna Solbergs gamle kjole som satte fantasien i sving i Horten. Solberg ga bort en gammel kjole til veldedighet, noe som ga inspirasjon til en egen kjoledag. Med priser helt ned i en femtilapp inviterte man til kjoledag i Sentrumskirken, og 70 stykker stod i kø på den røde løperen da man åpnet dørene.

– Det var veldig moro. En mann kom med en stor pose og ba om å få donere datterens ballkjole. Da var vi nesten litt på gråten. Mange av de som kjøpte kjoler, var ikke kirkegjengere, og vi fikk en mulighet til å snakke om Fasteaksjonen og viktigheten av rent vann, sier Tonje Folkestad.

SOMALISK SAMARBEID

Siden Fasteaksjonen i 2019 var knyttet til arbeidet som gjøres i Somalia, fikk man

til et samarbeid med den somaliske moskeen i byen. De stilte opp med somalisk mat, noe som var veldig populært. I tillegg ble det solgt kaker og lodd til inntekt for Kirkens Nødhjelps Fasteaksjon.

– Vi fikk inn 200 kjoler, klarte målet om 15.000 innsamlede kroner og satt igjen med en veldig stolthet etterpå, sier Folkestad, som også lyktes med å få kjolestuntet inn i lokalavisa, slik at hun kunne snakke om Fasteaksjonen også der.

Tekst: Aina Johnsen Rønning
Foto: Håvard Bjelland/privat