Kirkes Nødhjelp magasinet

Dramatisk flukt fra Mariupol

Ukraina

Dramatisk flukt fra Mariupol

Ingen har blitt rammet så hardt av Ukraina-krigen som innbyggerne i Mariupol. For Katya og familien ble flukten svært dramatisk. Likevel er hun full av håp for framtida.

Katya kutter opp grønnsaker på flyktningsenteret i Chernivtsi sør i Ukraina, nær grensen til Romania. For noen uker siden flyktet hun fra de brutale krigshandlingene i hjembyen Mariupol. På senteret som Kirkens Nødhjelp støtter, får hun trygghet og omsorg.

– Jeg har bodd i Mariupol hele livet mitt. Hele familien min og alle vennene mine er derfra. Hele livet mitt er i Mariupol, fortell-er Katya.

KATASTROFAL SITUASJON

Da krigen brøt ut, ble den strategisk viktige havnebyen et viktig militært mål. Byen, som ligger sør i Ukraina ved Azov-havet, ble tungt beleiret, og FN har beskrevet den humanitære situasjonen i byen som katastrofal.

– Det var bombing og skyting overalt. Vi ble veldig redde og søkte dekning i kjelleren. Vi forstod ikke hvorfor dette må skje, men vi måtte komme oss vekk derfra, sier Katya.

MicrosoftTeams-image (66).jpg

FLYKTET MENS BOMBENE FALT

Katyas familie hadde fire biler, men to av bilene ble ødelagt av bomber. Katya flyktet sammen med moren og sønnen på 8 år samt flere venner. Totalt var de 15 personer i de to bilene.

– Mens vi flyktet, gikk det av bomber over-alt. Det var også mye skyting. Vi måtte gjennom okkuperte områder for å komme oss ut og ble stoppet flere ganger. Bilene våre ble gjennomsøkt flere ganger, og vi opplevde det som veldig skremmende. Jeg vet ikke hva de så etter, sier Katya.

Heldigvis kom de seg til slutt i sikkerhet, og familien er nå i trygghet på flyktningsenteret. Her vil Katya bli helt til det blir trygt å reise hjem. Hun uttrykker stor takknemlighet for at de har kommet i sikkerhet, og at de nå blir ivaretatt på en god måte.

FULL AV HÅP

Til tross for alt hun og hennes familie har gjennomlevd, er hun full av håp for fram-tida – et håp om å vende tilbake fra flyktningsenteret til et normalt liv.

– Jeg vil tilbake så snart krigen er over. Jeg vet ikke hva som vil vente oss hjemme, men hele livet mitt er i Mariupol, sier Katya før hun gjør seg klar til å gå for å søke jobb. Hun vil ta hverdagen tilbake.

Tekst: Markus Plementas. Foto: Håvard Bjelland