03 2022

Et liv i frykt

Chafika Kondowe (42) er albino. Hele livet har han vært redd for at han skal bli kidnappet eller drept. Nå kjemper han for at andre ikke skal måtte leve med den samme redselen.

– Jeg følte meg helt lik alle andre og skjønte ikke hvorfor folk så rart på meg, eller hvorfor foreldrene mine var så bekymret, sier Chafika Kondowe.

Vi møter ham i huset hans i Karonga nord i Malawi. Her bor han med kone og tre barn. Det var ikke gitt at han skulle få jobb eller familie. Som albino i Malawi har han alle oddsene mot seg. Siste oppdaterte tall viser at det er rundt 13 000 albinoer i landet.

SELGER KROPPSDELER

De siste årene har det vært flere drap og kidnappinger av albinoer. Kroppsdelene deres har lenge vært ettertraktet i flere deler av det sørlige og østlige Afrika.

Heksedoktorer mener at de inneholder magiske krefter, og at man kan lage lykkebringende brygg av kroppsdelene deres.

– Flere barn har fått kuttet av armer og hender, og prisen noen er villig til å betale, kan være opp mot 800 000 kroner, sier Chafika stille.

MicrosoftTeams-image (32).jpg
Chafika er glad ingen av de tre barna hans er født med albinisme, men er bekymret for at et angrep på ham også vil ramme dem. Her med yngstemann.

Rundt huset leker de tre barna hans ubekymret. Han er glad for at ingen av dem er albino, men han forteller at livene deres allikevel er preget av at han har albinisme.

– Vi har gitter foran dørene. Vi er nøye på å holde dørene stengt, og jeg ser meg alltid over skulderen når jeg er ute og går. Et angrep på meg er også et angrep på familien min.

PÅVIRKER MYNDIGHETENE

Han opplever nabolaget sitt som trygt, men er allikevel alltid på vakt. Selv jobber han for Kirkens Nødhjelps lokale partner som kjemper mot ulikhet, urettferdighet og brudd på menneskerettighetene.

– Jeg reiser ofte rundt til skoler for å fortelle om hvordan det er å leve som albino. Barna får se at jeg er som alle andre: et menneske av kjøtt og blod. På den måten fjerner vi tabuer og endrer holdninger. Jeg gjør også det samme i kirker, forteller han.

Sikkerhet er noe han tar veldig alvorlig. Derfor er beslutningspåvirkning en viktig del av jobben hans. I tillegg til å kjempe for albinoers rettigheter er han opptatt av at alle som lever med handikap, skal tas på alvor.

– Folk skal føle seg trygge uavhengig av handikap. For oss er det viktig at vi kan føle oss trygge i nabolaget, i husene våre og på jobb.

MicrosoftTeams-image (30).jpg

Han samarbeider med både myndigheter og politi, men prøver samtidig å påvirke dem. Det skal være enklere for albinoer å få hjelp når de er i fare. Derfor er trygghetsalarm noe han er opptatt av.

– Hvis jeg blir angrepet i mitt eget hjem, så er det viktig at politiet raskt er til stede. I tillegg er det også nødvendig å ha gode sikkerhetstiltak i hjemmene, slår han fast.

Tekst: Anette Torjusen. Foto: Håvard Bjelland.