03 2022

Informerer om arv og testament

Siv Holthe Krogh jobber med arv og testamentgaver i Kirkens Nødhjelp og svarer her på noen spørsmål om arv, testament og testamentgaver.

Hvorfor informasjonsmøter om arv og testament?

Vi får en del spørsmål om arv, testament og testamentgaver. For sju år siden startet vi med gratis informasjonsmøter i Oslo sammen med åtte andre organisasjoner. Møtene var populære, og vi utvidet derfor med møter i Trondheim og Bergen. De to siste årene har det dessverre ikke vært mulig å arrangere møtene på grunn av koronapandemien, så da holdt vi webinarer isteden. Nå gleder vi oss veldig til å reise rundt i Norge og møte mange hyggelige mennesker igjen!

Er det vanlig å skrive testament i Norge?

I Norge overføres det hvert år hele 75 milliarder kroner fra en generasjon til en annen. Allikevel er det ikke så vanlig å skrive testament her i landet. Bare 10 % oppgir at de har skrevet testament. I Sverige er andelen 20 %, mens i England er det omtrent halvparten som skriver testament. Men undersøkelser viser at det stadig er flere som setter opp testament også her i Norge.

Hvorfor kan det være lurt å skrive testament?

Alle trenger ikke å skrive testament. Uten testament vil det du etterlater deg, fordeles etter arveloven. Men dersom du ønsker å gi til en hjertesak, må du skrive testament. Du må også skrive testament om du ønsker å pålegge særeie, har meninger om hvordan konkrete ting skal fordeles, eller om du vil bestemme noe annet praktisk om begravelse eller arveoppgjør. Et testament kan skape klarhet og ro rundt fordelingen av arv, enten du har livsarvinger eller ikke, og uansett hvor store eller små verdier du etterlater deg. Du trenger ikke velge mellom dine nærmeste og din hjertesak i testamentet; selv en liten del av din arv kan skape store endringer i livene til mennesker som mangler det meste.

Hva kan en testamentgave bety?

Vi er svært takknemlige for de betydningsfulle gavene vi får fra mennesker som testamenterer verdier til vårt arbeid. Uansett om gaven representerer en stor eller liten del av testamentet, betyr den en uendelig forskjell for hvert enkelt menneske. En testamentgave kan redde liv eller gi et enkeltmenneske, en familie eller et helt lokalsamfunn nye muligheter, og den kan gi ringvirkninger for generasjoner.

Hva bør man gjøre hvis man tenker på å sette opp et testament?

Om du tenker på å sette opp et testament eller har spørsmål til dette, kan det være lurt å kontakte en advokat. Ønsker du å tilgodese Kirkens Nødhjelp, kan vi formidle gratis advokatbistand. Ta gjerne kontakt med meg på 480 52 166 for en uforpliktende samtale eller send en e-post til shk@nca.no.

Informasjonsmøtene holdes i Oslo, Trondheim og Bergen. Hva med de som bor andre steder?

Om du har lyst til å delta i Oslo 12. september, Trondheim 19. september eller Bergen 22. september, kan du melde deg på via nettsiden www.arvenetterdeg.no. Om du ikke har anledning til å delta på disse møtene, kan kanskje et webinar være et alternativ. Ta kontakt, så finner vi en løsning. Jeg setter stor pris på å høre fra deg!