03 2022

Skal sykle fra Nissedal til Gibraltar for rent vann

I september skal fire kamerater sykle nesten 4000 kilometer fra Nissedal i Telemark til Gibraltar. Underveis skal de samle inn penger til Kirkens Nødhjelps vannarbeid.

– Jeg har i mange år hatt en drøm om å sykle en ordentlig langtur. Når man først skal gjøre noe sånt, er det fint å kunne gi pengene til et veldedig formål. Rent vann er noe veldig konkret og viktig som alle mennesker trenger, sier initiativtaker Bjarne Reime.

4. september starter han og tre venner sykkelturen fra Nissedal i Telemark til det britiske territoriet ved Spanias sydspiss. Hele turen er på nesten 4000 kilometer, og vennene regner med å bruke omtrent fem uker på distansen. Målet er å samle inn 250 000 kr langs veien.

Sykkel for vatn 1.jpg
Fra venstre: Olav Nilsen, Bjørn Leirvik, Sigurd Marlov Antonsen og Bjarne Reime. Foto: Sykkelsport Arendal.

– Noen av oss har syklet en del tidligere, men ingen har syklet så langt som dette. Nå gleder vi oss til å komme i gang med turen og se om vi kan få det til. Målet er å være fremme i Gibraltar i starten av oktober, sier Reime.

Gjengen planlegger å sykle mellom 12 og 14 mil hver dag.

– Vi starter i Nissedal og sykler til Kristiansand, hvor vi tar båten til Danmark. Deretter sykler vi gjennom Danmark og litt av vestkysten av Tyskland. Så går turen videre gjennom Nederland, Belgia og Frankrike til San Sebastian. I Spania sykler vi til Madrid og deretter til Gibraltar, sier Reime.

At kameratene valgte Gibraltar som mål, var ikke tilfeldig.

map 2 naf reiseplanlegger.jpg
Foto: Privat.

– Vi valgte Gibraltar fordi det er et av de stedene i Europa som ligger nærmest Afrika. Ved å legge opp ruta fra Norge til Gibraltar bringer vi rent symbolsk vann til Afrika, sier Reime.

Det vil daglig bli lagt ut oppdateringer fra turen på Facebook-siden Sykkel for vatn 2022.

– Vi håper også å gjøre det mulig for folk å følge med på hvor langt vi har kommet via GPS, sier Reime.

– Sykler dere tilbake også?

– Etter fem uker på sykkel tror jeg vi er ganske kjørt. Så det blir nok fly og bobil hjem til Norge, sier Reime.

Tekst: Kristine Eid. Foto: Privat/Sykkelsport Arendal.