03 2018

Holder åpent for Fasteaksjonen

Aktuelt: Fasteaksjonen

Holder åpent for Fasteaksjonen

– Det er utrolig fint å få komme hit, så slipper vi å telle penger til langt på natt, sier Ann Christin Arneberg Nikolaisen.

Det er god stemning i DNBs filial i Fredrikstad, en av få banker som er så velvillige at de holder åpent for Fasteaksjonen. Folk strømmer til banken med bøssene fulle av penger og lar kyndige hender dobbeltelle sedlene. Myntene forsvinner inn i bankens myntteler med en klirring som ville vekket den totale lykke hos Onkel Skrue. Men her er det ingen velstående verken fra Andeby eller Norge som får glede av sluttsummen.

– Vi har vært kjempeheldige som får lov til å telle pengene i banken. Da er vi sikre på at opptellingen blir riktig, og vi slipper å oppbevare pengene selv. Ikke minst går det raskt, sier Arneberg Nicolaysen, som er diakon i Domkirken i Fredrikstad og tidligere distriktskontakt for Kirkens Nødhjelp.

Raske penger

To ansatte er av veldedighet satt av til formålet, og tidligere banksjef Fredrik Gundersen klarer ikke å la være å stikke innom begivenheten.

– Tja, i rundt 30 år har de vel fått lov til å være her. Nei, det har aldri skjedd noe negativt. Bare hyggelig, det blir jo sosialt da, svarer han når vi spør, men ingen kan på stående fot svare på hvordan det kom i stand.

Interne konkurranser er viktig for motivasjonen. Madelene Leidland jubler over at Rolvsøy Menighet var flinkest med Facebook-innsamling. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

– Bare hyggelig, dette. Jeg tror ikke det er noen planer om å slutte å åpne dørene for Fasteaksjonen, sier kundevert Erik Gjerløw.

– Nei, tellemaskin for sedler har vi sluttet med her i banken. Sedlene er ofte krøllete og setter seg fast. Det går fortere å telle dem selv, svarer Ann-Kristin Smerkerud mens hun lar kyndige fingre danse gjennom sedlene.

– Hva teller du mest, da?

– 50-lapper, men en god del 100-lapper også, sier Smerkerud.

– Jeg ser du har fått inn utenlands valuta.

– Vi veksler dem og sender dem inn, sier Smerkerud.

– Også det uten gebyrer?

– Ja visst.

Vant «Spleis»

Menighetene småerter hverandre etter hvert som de møter hverandre i banken. Kirkene ligger tett i området, og det er stor konkurranse om hvem som har samlet inn mest. I år har konkurransen også gått på sosiale medier – via tjenesten «Spleis». Madelene Leidland jubler lett hoverende når hun kommer inn i banken med kolleger og frivillige fra Rolvsøy menighet. De samlet inn mest ved hjelp av kronerulling på sosiale medier – over 5000 bare der!

– Nå får konfirmantene pizza, lover hun.

– Hvor mange har du sendt ut i dag?

– Rundt 60 konfirmanter og frivillige. De har hatt det fint og samlet inn mye penger, alle sammen, og rapporterer både om at folk hadde tatt ut penger på forhånd, og at de brukte Vipps, sier Leidland.

Rettferdighetssansen vekkes

Man skulle ikke tro at vi lever i et kontantløst samfunn når man ser antall seddelbunker som leveres inn i banken. Men så er det enkelte som er mer ivrige pengeinnsamlere enn andre.

– Jeg har jo hatt konfirmanter som har banket på bakdøra når folk ikke vil åpne, og de ser at det er noen der, sier Stig Østenrød, som har jobbet frivillig med Fasteaksjonen i 15 år i Onsøy menighet.

– Det er moro å se reaksjonene til konfirmantene. Vi har jo hatt undervisning om dette uka før, og når de møter folk som er sure, så våkner rettferdighetssansen deres, sier Runar Godø, kateket i Borge menighet.

– Også foreldrene ble med på Fasteaksjonsforedraget i år, og det tror jeg er nyttig. Vi ser at flere foreldre ble med på innsamlingen som sjåfør eller på annen måte, sier menighetspedagog Eli Kristin Pelle, også hun fra Onsøy menighet.