03 2018

Skulle byttes bort

Aktuelt: Pakistan

Skulle byttes bort

Kvinnekomiteen grep inn da foreldrene ville gifte bort sin toårige datter i et bytteekteskap.

Bytteekteskap handler som regel om at to brødre gifter seg med to søstre. Da knyttes familien tettere sammen, men dersom det ene paret skiller seg, er det forventet at det andre paret også skiller seg. Shahnaz er nå litt over fire år gammel, og hun forstår lite av hvordan livet hennes holdt på å endre seg totalt for litt over to år siden. Hun skulle giftes bort til en mann på 21 år, og sannsynligheten for at hun da ble flyttet til ektemannens familie, ville vært stor.

Ekstra høy aldersgrense

Mens det er 16 års aldersgrense for å gifte seg i Pakistan, har myndighetene i Sindh, på grunn av at barneekteskap tradisjonelt har vært normalt, hevet aldersgrensen til 18 år. Det har vært tilfeller der politiet har gått inn og stoppet brylluper der bruden var under 18, og slike saker prioriteres i rettsvesenet. Likevel er praksisen utbredt, og Kirkens Nødhjelp jobber sammen med sine partnere for å stoppe tvangsekteskap og barneekteskap. Vi samarbeider blant annet med kvinnegrupper, som den vi treffer i en liten ørkenlandsby. Rashida Saand er lederen av gruppen og var den som grep inn da de hørte om ekteskapet til Shahnaz.

– Jeg dro til foreldrene og overtalte dem til å la være å gifte bort datteren. De gikk også med på å skrive under på et dokument om at ekteskapet skal utsettes til hun er 18 år. Lovverket her er på vår side, og jeg truet foreldrene med å gå til politiet om de giftet bort datteren sin før hun ble 18. De siste to årene har vi fått en rekke kvinnevennlige lover som har hjulpet oss mye, sier Rashida Saand.

– Vi har stoppet flere barneekteskap og tvangsekteskap. Vi jobber også mot trafficking og hjelper kvinner som trenger juridisk hjelp, sier Samina Omrani.

Mektige kvinner

Kvinnekomiteen består av både muslimer og hinduer og har fått en sterk stilling i området. De velges demokratisk og representerer flere tusen kvinner. De har fått god kjennskap til lover og regler og har lært å bruke media for å oppnå det de ønsker. Nå planlegger de å dra fra landsby til landsby for å undervise kvinner om deres rettigheter. Arbeidet betyr mye, særlig for lavkastekvinner som i utgangspunktet er sårbare.

– Jeg er hindu av laveste kaste, og tidligere fikk jeg ingen respekt. Etter at jeg ble med i denne kvinnekomiteen, opplever jeg at folk hører på oss. Makten vår er mangedoblet, sier Tulsi Kohli.

Angrer på barneekteskap

Hinduleder Lakho Mahraaj.
Hinduleder Lakho Mahraaj. Foto: Håvard Bjelland / Kirkens Nødhjelp.

Hinduleder Lakho Mahraaj har opplevd at flere av barnebrudene han viet, døde av komplikasjoner under fødsel. Nå angrer han bittert og har endret praksis.

Hindulederen i Mirpurkha sier at han har giftet bort jenter helt ned i tiårsalderen. Ikke alle disse jentene gikk det bra med, og da Baanhn Beli kom til landsbyen Kachailo farm og forklarte sammenhengen mellom barneekteskap og komplikasjoner under graviditet og fødsel, brøt han tradisjonen med å gifte bort unge jenter.

– Jeg hadde jo selv sett at denne tradisjonen ikke var bra for de unge jentene. Nå ber jeg om jentas ID-kort når foreldrene kommer for å be om å gifte bort døtrene. Har hun ikke ID-kort, er hun ikke 18, og da sier jeg nei.

– Blir foreldrene sinte da?

– Ofte. Men jeg forklarer dem at det er imot lovene i Sindh og viser til eksempler der politiet har gått inn og arrestert foreldre i barnebrylluper. Da blir de som regel enige om å vente, sier Lakho Mahraaj.