Kirkens Nødhjelp magasinet

03 2019

Penger til utdanning

– Det er fint å kunne hjelpe til med husholdningsbudsjettet, sier 14 år gamle Nway Nway Win mens hun pakker inn valmuestilker til bruk i kinesisk alternativmedisin.

Familien har også lånt penger til å kunne produsere stolper i betong. Nå har de penger nok til at alle barna får utdannelse, også Nway, som vil bli lærer.

– Tidligere jobbet vi i et steinbrudd med å hugge stein. Hadde vi ikke fått lånt pengene, ville jeg ha måttet jobbe mye hardere som dagarbeider, sier den 55 år gamle faren U Myo Win.

Væpnede konflikter og faren for tvangsrekruttering driver landsbybefolkningen inn til Myanmars byer. 41 % bor i slummen, og mulighetene til ekstrainntekter er minimale. Mikrolån fra Kirkens Nødhjelp kan spille en rolle for de fattigste. Her samarbeider vi med bydelsledelsen i slummen om hvem som bør få mikrolån. Det er kvinner i de fattigste familiene som prioriteres. Lånene de får er bokstavelig talt mikro. Det er ikke mange hundrelapper det er snakk om – og alle lån betales tilbake innen to år! De flinkeste gründerne investerer mikroinvesteringene inn i litt større investeringer, slik familien til Nway har gjort. Neste mål for familien er å skaffe seg en bil.