03 2019

Presten fikk henne til å snu – nå omskjærer hun ikke datteren

Før kom presten for å velsigne det nyfødte barnet etter sju dager. Nå har han flere ting på lista han vil snakke med nybakte mødre om.

Den unge kvinnen reiser seg med den fem måneder gamle datteren på armen for å hilse på presten som kommer på besøk. Første gang han sto på døra, hadde hun nettopp født sitt første barn. Da hadde han alvorlige ting å ta opp. Det fikk henne til å spisse ørene.

Bruker første mulighet han har

Vi er med Feleke Tekile på visittrunde i landsbyen. Han har vært prest i Ankober, noen timer utenfor hovedstaden i Etiopia, i 31 år. Han har ansvar for å følge opp 120 familier, og han besøker dem hver måned.

I dag skal han blant andre besøke Sinke Gorfe (26) og datteren hennes på 1,5 år. Fra å være en tradisjonell prest går han nå rundt og snakker om kvinnehelse, omskjæring, barneekteskap, prevensjon og velferd for jentebarn. Det hele startet for tre år siden. Da ble han med på et samarbeid mellom Kirkens Nødhjelp og den ortodokse kirken.

– Der fikk vi opplæring i hvordan vi skal snakke med unge mødre om omskjæring. Nå bruker jeg første mulighet jeg har til å snakke med mødre, og den muligheten er når barnet er sju dager gammelt og skal få velsignelse.

Da er hele familien samlet, og han kan fortelle mødre, besteforeldre og fedre om omskjæring.

– Jeg forteller dem at det ikke står noe om omskjæring i bibelen, og at det ikke er noe hun må føle seg forpliktet til å gjøre mot datteren sin. Heller ikke kirken sier noe om omskjæring, understreker han.

For presten er det viktig å fortelle mødrene at jentebarnet deres er helt perfekt som det er.

– Jeg lærer mødrene at jentebarnet deres er født perfekt som det er, med alle deler av kroppen slik de skal være. Jeg forteller at ingen deler av kroppen skal fjernes. Kirken vil ikke ha kjønnslemlestelse; det er ikke noe vi oppmuntrer til.

Håper på et godt liv for datteren

Tekile forteller at før han og de andre prestene fikk denne opplæringen, ble mange jenter giftet bort, bortført, voldtatt og både fysisk og psykisk skadet.

– Når vi nå jobber med dette sammen med Kirkens Nødhjelp, ser vi at barnas helse i sognet har blitt bedre, og færre jenter giftes bort og omskjæres.

stolt mor som smiler og holder sin sovende datter

Nå lurer du kanskje på hvorfor kvinnene lytter spesielt til prestene. Prestene har nemlig stor betydning og er på mange måter navet i samfunnet. Når presten sier noe, lytter befolkningen. Derfor har det vært ekstra viktig å få prestene til å snakke om omskjæring, slik at flere kvinner lytter, og færre jenter omskjæres. Kirkens Nødhjelp ser at det nytter. Flere steder hvor vi samarbeider med religiøse ledere, ser vi gode resultater. En av dem som ombestemte seg, var nettopp Sinke Gorfe, som vi er med hjem til i dag. Hun hadde tenkt å omskjære datteren Tizebet Hilu, men kom på andre tanker da presten banket på døra.

– Jeg hadde fått med meg at flere mødre ikke lenger valgte omskjæring. Det gjorde at jeg også begynte å tenke på det. Da presten fortalte meg om hva som kunne skje med datteren min etter omskjæring, bestemte jeg meg for ikke å gjøre det. Mannen min var også enig, forteller hun.

Det gjorde stort inntrykk på henne da presten fortalte om utfordringene datteren kunne få. At hun kunne få store helseproblemer. Hun kunne få skader under fødsel, problemer med urinering, med sexlivet og masse blødninger.

– Da bestemte jeg meg. Jeg håper nå at datteren min får et godt liv. Jeg håper hun får seg en god utdannelse og etter hvert blir lærer, sier hun.