Kirkens Nødhjelp magasinet

03 2020

Janet viser vei

Sjubarnsmoren Janet Nyamulani hadde en drøm, og det var å bli økonomisk uavhengig. Nå strømmer folk til for å lære av det hun har gjort. Nemlig å femdoble produksjonen sin.

Nysgjerrige gjester går sakte mellom de tette rankene av tomatplanter. De tar forsiktig på tomatene som bugner, sjekker den fuktige jorda, ser på de struttende bladene og stiller spørsmål. Vi er i hagen til 50 år gamle Janet Nyamulani i Dowa i Malawi som har blitt litt av en attraksjon. Janet også, for den saks skyld. – Jeg har fått et nytt liv, sier den stolte bonden.

TI DOLLAR FORANDRET ALT

Å være bonde i Malawi kan være tøft. Man er prisgitt et klima som fort går fra tørke og regn til flom. Mange familier lever i fattigdom fordi de ikke har en sikker inntekt. Samtidig er det stort press på jorda.

Hjemtraktene til Janet er frodige, og landsbyen hennes er omkranset av grønnsaksåkre. For et år siden jobbet bøndene her med tradisjonelt jordbruk.

Janet Nyamulani følte at hun måtte gjøre noe. Hun tjente lite penger på avlingene sine, og det var mange munner å mette. Hun trengte hjelp, men ville ikke motta nødhjelp eller veldedighet. Dette ville hun klare selv med verdigheten i behold.

Løsningen ble Kirkens Nødhjelps nye prosjekt mikroinvestering. Dette hadde hun troa på og var en av de aller første som ble med i prosjektet.  – En investering på ti dollar har forandret livet mitt fullstendig, forteller Janet.

For under ett år siden startet Kirkens Nødhjelp med mikroinvestering i Malawi. For ti dollar kan bøndene investere i et sett med frø, gjødsel og vanningssystem. De får tett oppfølging av agronomer som gir dem innføring i moderne teknologi.

ÅKEREN BUGNER

Frøene er av topp kvalitet, det samme er gjødselen. Bøndene lærer seg riktig blandingsforhold og utnyttelse av jorda. Ofte har bøndene liten plass, og de lærer å dyrke effektivt på små områder.

Ved et nytt vanningssystem, der vannet drypper direkte på plantene ved hjelp av en vannslange på bakken, får grønnsaksplantene vannet de trenger i tørkeperioder. Bøndene trenger heller ikke å bruke mye tid på å hente vann siden vanningssystemet sørger for nok vann.

Det tok ikke lang tid før investeringen lønte seg. Nå har hun investert i totalt seks sett, og åkeren hennes bugner. – Hver uke kommer agronomen innom og lærer meg moderne jordbruk og nye teknikker. Dette prosjektet har nå gjort det mulig for å meg å gjøre nye investeringer.

Interessen for Janets hage har vært stor, og mange bønder i distriktet har kommet for å se og lære. Nå er over 1000 bønder med i prosjektet og har fått femdoblet avlingene sine etter at de ble med.

I åkeren hvor hun før kun hadde plass til fire tomatplanter, har hun nå 14. Det vekker oppsikt. – Bønder som ikke er med i prosjektet ennå, blir veldig nysgjerrige når de ser hvordan jeg har økt inntjeningen min, sier hun.

SMART FORRETNINGSKVINNE

I tillegg til jordbruk har hun også lært mye om hvordan hun kan tjene penger, og at det kanskje ikke alltid lønner seg å selge når mange bønder tilbyr det samme.

Derfor har hun også lært masse om oppbevaring og behandling av grønnsakene. Et eget kjølelager midt på tunet sørger for at hun kan lagre varene til etterspørselen er stor. Det gir henne mulighet til å få en enda bedre pris for varene sine. – Jeg har utvidet med kyllinger i tillegg til griser. Gjødselen fra kyllingene bruker jeg i åkeren min. Jeg har også råd til å sende barna mine på skole.

Tekst: Anette Torjusen.  Foto: Håvard Bjelland