03 2020

Miljøbevisst niåring

Genet Aliy har store planer for fremtiden. Vitenskap, et renere miljø og forebygging av sykdommer står på planen.

Familietunet er fullt av folk som er travelt opptatt med dagens oppgaver. Bestemor koker kaffe, mamma er i full gang med å lage røre til den berømte injeran, kjempepannekaken som lages av melet teff, mens Genet selv har vært ved vannstasjonen og hentet vann.

GLAD I SKOLEN

Hun bor i Beseko i Etiopia, en landsby med 5000 innbyggere. En landsby som var preget av fattigdom, sykdom og død på grunn av skittent vann. I 2019 fikk de innlagt vann med penger fra TV-aksjonen og Kirkens Nødhjelp. Det var med på å endre livene til mange. Ett av dem var Genet.

Den strie elva som går gjennom landsbyen, var eneste drikkekilde. Nå bruker de den bare til å bade eller vaske klær i. Det betyr at ni år gamle Genet kan tenke mer på utdanning og fremtid enn sykdom og bakterier. – Jeg er veldig glad i skolen og liker å gjøre lekser. Når jeg blir stor, skal jeg studere vitenskap. Jeg vet hvor viktig  miljøet er, og derfor vil jeg jobbe for et renere miljø. Siden mange var syke før vi fikk vann, vil jeg også forebygge sykdommer, forklarer hun.

visning104 (1).jpg

LEK OG MORO

Genet bor sammen med foreldrene sine, søsteren sin og tre brødre. – Vi har to kuer, og jeg hjelper til med det meste. Jeg lager kaffe, vasker huset og forbereder mat. I tillegg hjelper jeg til med potetene.

Men hun har også tid til lek og moro, selv om dagene er travle. – Jeg er veldig glad i å spille spill med vennene min, og så liker jeg å løpe. Favoritten er å hoppe tau. Jeg klarer ganske mange, smiler hun.

Selv om Genet ikke er gamle jenta, vet hun å sette pris på det rene og trygge vannet. – Jeg er veldig glad i vann. Siden jeg løper så mye rundt, er det deilig å drikke vann.

Tekst: Anette Torjusen. Foto: Håvard Bjelland