Kirkens Nødhjelp-magasinet

Fikk rent vann

Etiopia

Fikk rent vann

Ehitalemahu (35) og familien henter drikkevann fra Kesem-elva. På tross av at vannet er brunt og lukter og smaker vondt, er dette vannet som landsbyen er avhengig av.

– Dette er ikke vann du har lyst til å gi til barnet ditt, sier Ehitalemahus ektemann Sharew. – Barna våre lider ofte av diare og magesmerter, men hvilket valg har vi? legger Sharew til.

I juni samarbeidet Kirkens Nødhjelp og de lokale partnerne Ethiopian Orthodox Church –Development and Inter-Church Aid Commission om å skaffe rent vann til Berehet-distriktet, der Ehitalemahu bor. Da det ble bygget grunnvannsbrønner i området, ble det delt i 48.000 vannrensepakker slik at 400 husholdninger selv kan rense vannet sitt i løpet av 45 minutter. Ehitalemahus familie var en av de 400 som fikk en slik vannrensepakke.

Alt de nå trenger å gjøre, er å helle kjemikaliene i vannet, røre om og vente i 30 minutter til det blir trygt å drikke. Landsbyen til Ehitalemahu er et område der Kirkens Nødhjelp nå jobber med å bygge tyngdevannsbrønner til 2700 mennesker (se forrige Magasinet for en teknisk forklaring på hva dette er). Disse er planlagt ferdigstilt i september/oktober, og i mellomtiden fortsetter Kirkens Nødhjelp med å tilby landsbybeboerne vannrensepakker.