Kirkens Nødhjelp-magasinet

Stortingsvalget – også et verdensvalg

Arendalsuka:

Stortingsvalget – også et verdensvalg

Det var stinn brakke da Kirkens Nødhjelp inviterte til frokostmøte om utviklingspolitikk under Arendalsuka i august.

Kirkens Nødhjelp presenterte her rapporten «Verdensvalg 2017 – Hvor går utviklingspolitikken?» med blant annet en vurdering av stortingspartienes partiprogram. Generalsekretær Anne-Marie Helland innledet med ti klare utviklingspolitiske anbefalinger til Stortinget og regjeringen. – Det norske stortingsvalget er også et verdensvalg. På godt og vondt får norsk politikk konsekvenser langt utenfor Norges grenser. I Kirkens Nødhjelp vet vi at det nytter å kjempe for en mer rettferdig verden, og vi har tro på at norsk politikk kan bidra til en mer rettferdig verden, sa Helland.

Heidi Nordby Lunde (H), Hilde Frafjord Johnson (KrF) og Anniken Huitfeldt (Ap) stilte til debatt og ga forsamlingen en frisk og engasjerende meningsutveksling. De diskuterte blant annet Norges rolle i utviklingspolitikken og hva som skal til for å lykkes med bistand og utvikling.