Kirkens Nødhjelp magasinet

Vannbiskopen

Aktuelt: Olavsfestdagene

Vannbiskopen

Sør-Afrikas hovedstad Cape Town har ventet på «dag 0» i hele vår. Vannmangel har ført til at innbyggerne er blitt bedt om å bare bruke 50 liter vann i døgnet. Det har avslørt et tydelig klasseskille.

–Folk er blitt sjokkert over holdningene i de rike delene av byen. Mens de fattige har stått i lange vannkøer med plastkannene sine, har de rike fortsatt med å vanne plenene, sier biskop Geoff Davies, bedre kjent som vannbiskopen.

Vi er med Geoff Davies på pilegrimsvandring fra Nidarosdomen. Fremst i kortesjen er kanskje han den som har kjent klimaendringene sterkest av oss. De siste månedene har vært en kamp om vannet. Og for biskopen også en kamp for klimarettferdighet. Kirken hans har arrangert et eget «water justice»-seminar. Selv om regnet truer i Trondheim, har han fått med seg at Sør-Norge har fått en smakebit av tørkeproblemet, med restriksjoner på vanning av hager og nødslakt av kyr på Østlandet og Sørlandet fordi bøndene ikke har nok fôr til dyrene i vinter.

– Rundt i hele verden har klimaendringene skapt store utfordringer for måten vi dyrker og lever på. Fortsetter tørken, vil artsmangfoldet i Sør-Afrika forsvinne, og det spøker for vinproduksjonen vår, sier Geoff.

Wake up call

I motsetning til Sør-Norge fikk Cape Town noe regn i juli, og «dag 0» ble utsatt. Nå er det imidlertid igjen tørt i storbyen, og folk er bedt om å bruke så lite vann som mulig. Prisene er fremdeles høye, og folks engasjement har økt.

– Folk er blitt klare over verdien av vann og ser at vi ikke har råd til å kaste det. Hvorfor bruker vi drikkevann i toalettene, spør mange seg. De er blitt mer engasjerte i klimaspørsmål. Mange ble overrasket over at vi ikke kan betale oss ut av situasjonen. Men Cape Town kan ikke bygge flere demninger, folkemengden er fordoblet de senere årene, og vi må resirkulere. Det kritiske blir å ta vare på hele livssyklusen, å slutte å forurense, rett og slett, sier Geoff Davies.

– Hvor lydhøre er folk i menighetene dine?

– Det er en utfordring å få kirkene til å få folk til å forstå at religion ikke bare er der for folk, men at folk må være der for å ta vare på jorda. Jesus kom ikke til jorden for å ta oss opp til himmelen, men for å skape en himmel her på jorden, sier Geoff Davies.

Også et i-landsproblem

Dårlig overføringskapasitet og lavt trykk i rørene har ført til vanningsrestriksjoner i mange kommuner sørpå, deriblant Oslo. Brune gressplener er blitt et velkjent syn, og man har knapt hørt en gressklipper slå i sommer. Erfaringene fra Cape Town har vist at vannmangel fort skaper nye problemer for vannverkene.

– Det er et vanlig problem at gamle rør får problemer når det blir tørke og vannmangel, noe som har gitt oss store ekstrakostnader i Sør-Afrika. Har man ikke nok vann gjennom rørene, blokkeres de, og vannproblemene eskaleres, sier Geoff, som har et klart råd til alle:

– Vi klarte å redusere vannkonsumet med en tredjedel, men også de rike må bli en del av løsningen. Klimaendringer kan man ikke betale seg ut av!