04 2020

Året da alt ble annerledes

Verden står i mange kriser, så kom covid-19 i tillegg. Da var det godt å ha 60 år med vannhistorie i ryggen. Fra dag én kunne vi starte den enorme jobben med å forebygge spredning.

etiopia NCA COVID awarenwss@ villages.jpg

Mens verden ble stengt, rigget vi oss i felt. For selv om landegrensene og land ble lukket ned, var vi allerede til stede i sårbare land. Sammen med gode partnere, som vi har samarbeidet med i en årrekke, trappet vi opp vårt godt etablerte hygienearbeid. På rekordfart sto vi klare til å møte pandemien.

Håndvaskstasjoner med fotpedaler, hygienepakker med såpe, opplæring og informasjon kom på plass kjapt. God håndhygiene er allerede noe vi lærer bort i programmene våre for å unngå sykdom, men nå ble det viktigere enn noen gang å forebygge smitte med håndvask med såpe. I tillegg til opplæring har det vært viktig å spre riktig informasjon om covid-19. Sammen med våre partnere har vi brukt flere virkemidler for å nå ut. Blant annet har vi brukt radio, tv og sosiale medier i tillegg til å dele ut brosjyrer og annet informasjonsmateriell.

Kirkens Nødhjelp har delt ut verneutstyr til helseklinikker slik at de ansatte har beskyttet seg. Helsearbeidere har fått opplæring, og vi har opprettet teststasjoner for covid-19. Vi har desinfisert landsbyer og delt ut munnbind.

Malawi.jpg

Tekst: Anette Torjusen. Foto: Kirkens Nødhjelp.